Sökning: "analysverktyg i bedömning"

Visar resultat 26 - 28 av 28 uppsatser innehållade orden analysverktyg i bedömning.

  1. 26. Det osynliga svenskämnet på International Baccalaureate-programmet (The International Baccalaureate Programme’s invisible subject of Swedish)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Alkestrand; [2010]
    Nyckelord :IB-programmet; Swedish A1; frirum; ramfaktor; International Baccalaureate; extern bedömning;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa fallstudie undersöker hur svenskämnet på IB-programmet regleras i styrdokumenten, hur styrdokumenten kan omsättas till undervisningspraktik samt vilka fördelar och nackdelar lärare som undervisar i både IB-svenskan och de nationella svenskkurserna Svenska A och Svenska B upplever med IB-svenskan. Fallstudiens metoder är en hermeneutisk styrdokumentsanalys av IB-svenskans styrdokument i relation till kursplanen för Svenska B, en halvstrukturerad observation av en lektion i IB-svenska och halvstrukturerade intervjuer med de två lärare som undervisar i IB-svenska på den undersökta gymnasieskolan. LÄS MER

  2. 27. Utvecklingsstörning och föräldraskap : -socialsekreterares bedömning av stödbehov för föräldrar med en utvecklingsstörning eller en svagbegåvning, samt svårigheterna kring dessa bedömningar

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Åsa Sjögren; [2008]
    Nyckelord :intellectual disability; parenthood; assessment; social welfare secretary; Utvecklingsstörning; föräldraskap; bedömning; stöd; socialsekreterare;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur socialsekreterare i några kommuner bedömer behovet av stöd för föräldrar med en lindrig utvecklingsstörning eller svagbegåvning. Vidare är syftet att undersöka vad socialsekreterarna upplever vara problematiskt vid dessa bedömningar, samt att inventera vad tidigare forskning säger på området. LÄS MER

  3. 28. Konstruktion av analysverktyg för studie av Nature of Science i fysikläroböcker - En studie av fem gymnasieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Märta Cassel-Engquist; [2007]
    Nyckelord :Nature of Science; textanalys; lärobok; fysik; ljus; vetenskaplig metod;

    Sammanfattning : I examensarbetet har läroboksserier inom fysik för gymnasienivån studerats med avseende på Nature of Science. Begreppet Nature of Science, NOS, handlar om naturvetenskapens epistemologi och de sammanhang som påverkar skapandet av ny kunskap inom naturvetenskap. LÄS MER