Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Det alltid närvarande subliminala uttrycket

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Anna Bejefalk; [2023]
    Nyckelord :The male gaze; subliminalt; androgyntseende; androgynt; den Andre;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar tre konstverk av konstnären Vilija Vitkute, med fokus på begreppet The male gaze som myntades av den feministiska filmteoretikern Laura Mulvey genom hennes essä Visual Pleasure and Narrative Cinema från (1975). Genom en bildsemiotisk analys, som tillkom 1964 av en publicerad bildanalys av semiotikern Roland Barthes, med beaktning på performativitetsteori av språkfilosofen J. LÄS MER

  2. 2. Från anonym till androgyn: En kvalitativ studie om varumärkesgenus och androgynitet i varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jenny Stjernström; Fanny Klingvall; [2021]
    Nyckelord :androgynitet; modevarumärke; multimodal analys; socialsemiotik; symbolisk varumärkeskommunikation; varumärkesgenus; varumärkespersonlighet; androgyny; brand gender; brand personality; fashion brand; multimodal analysis; social semiotics; symbolic brand communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Traditional binary gender stereotypes are increasingly being challenged by gender fluid expressions in an ongoing global societal shift that is particularly noticeable in Sweden. Parallel with this societal change, previous research on how brands communicate gender expressions is also being challenged, which enables an increased number of brand gender positions. LÄS MER

  3. 3. PRONOMEN UTLÖSER KÖNSKATEGORISERING VID ANSIKTSIGENKÄNNING

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Maria Paulsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Ansiktsigenkänning påverkas av könskategorisering, därkönskategorier antingen påskyndar eller fördröjer tiden det taratt känna igen ett ansikte. Kategoriseringseffekten av kön vidansiktsigenkänning, har i tidigare forskning visats aktiveras närett androgynt ansikte presenteras med ett könstypiskt förnamn. LÄS MER

  4. 4. Kvinnor och män som transformativa ledare : En kvalitativ studie av delen inspirerande motivation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Tove Hämberg; Josefine Örn; [2017]
    Nyckelord :Transformational leadership; inspirational motivation; service; gender differences; androgynous leadership; Transformativt ledarskap; inspirerande motivation; service; könsskillnader; androgynt ledarskap.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ur anställdas perspektiv få en ökad förståelse för hur kvinnor och män som transformativa ledare använder inspirerande motivation, för att sedan kunna undersöka om könet på ledaren är av betydelse. Metod: Studien utgår från en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Androgyna ansikten : En studie i hur teorier om genusstereotypa ansiktsdrag kan användas för att designa genusneutrala ansikten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Lova Carlsson; [2016]
    Nyckelord :Karaktärsdesign; ansiktsdrag; stereotyper; genus; kön; androgynitet;

    Sammanfattning : Målet med det här arbetet har varit att undersöka huruvida ett trovärdigt androgynt ansikte kan skapas genom att blanda genuskonventionella ansiktsdrag, samt hur kvinnliga respektive manliga ansiktsdragen måste vara för att ansiktet ska tolkas som androgynt. Fem bilder som föreställer ansikten i varierande grad av androgynitet har skapats som artefakt utifrån en förstudie av spelkaraktärer. LÄS MER