Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. NORTHVOLT, EN PLUS- ELLER MINUSLADDNING FÖR SKELLEFTEÅ? : En studie om hur Northvolts etablering och Skellefteå kommuns strategier för arbetskraftsattraktion främjar sociala och ekonomiska hållbarhet

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linda Alexandersson; Sofie Oskarsson; [2023]
    Nyckelord :Northvolt; Skellefteå kommun; Social hållbarhet; Ekonomisk hållbarhet; Attrahera arbetskraft;

    Sammanfattning : Norra Sverige står idag inför en betydande omställning med den nya gröna industrialiseringen. En industrialisering som ska motivera för den ekologiska hållbarheten i EU. LÄS MER

  2. 2. "De arbetsamma" : En litteraturstudie om arbetskraftsinvandringen av forna jugoslaver

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sanita Dunic; [2021]
    Nyckelord :arbetskraftsinvandring; forna jugoslaver; integration; förändringsprocess;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att bidra med ökad förståelse för arbetskraftsinvandringen av forna jugoslaver i Sverige under åren 1960–1970. Detta har undersökts genom en litteraturstudie med hjälp av en kvalitativ ansats och hermeneutik som metod. Resultatet har sedan analyserats med hjälp av socialkonstruktivismen. LÄS MER

  3. 3. Arbetet med arbetsgivarvarumärken för att tilltala tillfällig arbetskraft : Upplevelser från tillfällig arbetskraft

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Ödling Charlotta; Beatrice Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Employer brand; employer branding; human resource management; internal marketing; temporary employment; gig-economy; Arbetsgivarvarumärke; tillfällig arbetskraft; gig-ekonomi; HR;

    Sammanfattning : Konkurrensen och transparensen på arbetsmarknaden har ökat och det blir därmed allt viktigare för företag att arbeta med sitt arbetsgivarvarumärke för att tilltala potentiell och befintlig arbetskraft. I och med gig-ekonomins framväxt har det även skapats en ny trend på arbetsmarknaden, där allt fler väljer att arbeta under tidsbegränsade anställningsformer. LÄS MER

  4. 4. Employer branding och Corporate Social Responsibility : En studie om hur CSR kan stärka ett företags employer brand

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lovisa Josbrant; Ina Nederstedt; [2019]
    Nyckelord :employer branding; corporate social responsibility; extern kommunikation;

    Sammanfattning : En värdefull tillgång för företag är dess anställda. Samtidigt växer efterfrågan på arbetskraft och många företag har problem med att anställa rätt personal. LÄS MER

  5. 5. Löneandelens förändring 1975-2010 : Teori och empiri

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Karl Henrik Österman; Anna Isabell Henriksson; [2014]
    Nyckelord :Löneandelens förändring 1975-2010;

    Sammanfattning : Sedan 1970-talet har större delen av världen upplevt en minskande löneandelen. Vi försöker förklara utvecklingen med en enklare modell bestående av två typer av arbetskraft. Vi visar att på kort sikt påverkar arbetskraftens sammansättning löneandelens utveckling vid arbetskrafts utbudschocker. LÄS MER