Sökning: "arbetslivskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet arbetslivskunskap.

  1. 1. Prao - En möjlighet att ge eleverna en reell erfarenhet av arbetslivet?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Vidner; Monica Sandberg; [2019]
    Nyckelord :arbetslivskunskap; grundskola; praktisk arbetslivsorientering; prao; studie- och yrkesvägledare;

    Sammanfattning : Praon var en självklar del av elevers arbetslivsorientering i läroplanerna från 60-talet till slutet av 80-talet. När skolan övergick från statlig till kommunal styrning ändrades synen på prao som en viktig del i elevers lärande om arbetsliv och bortprioriterades i många kommuner. LÄS MER

  2. 2. Samarbete önskas – Studie- och yrkesvägledare om arbetet med praon i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amy Svensson; Matilda Petersson; [2018]
    Nyckelord :grundskola; praktisk arbetslivsorientering; prao; arbetslivskunskap; studie- och yrkesvägledare;

    Sammanfattning : Skolan förväntas arbeta aktivt med skola-arbetslivsområdet för att ge eleverna viktig kunskap inför deras framtida yrkesliv. Praon är den del av arbetslivskunskapen som skolorna främst arbetar med, trots det saknas det tydliga riktlinjer för hur den ska organiseras. LÄS MER

  3. 3. Karriärplanering på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Kennertsson; Matilda Sandberg; [2017]
    Nyckelord :Arbetslivskunskap; begränsningar; handlingshorisont; väl underbyggda val; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att skapa fördjupad kunskap kring hur skola och arbetsliv kopplas samman på mellanstadiet och hur arbetet på mellanstadiet ser ut när det gäller att förbereda elever för framtida val av utbildning och yrke. De frågeställningar vi formulerat är: Hur arbetas det med arbetslivskunskap på mellanstadiet? Vilken betydelse anser rektorer att arbetslivskunskap på mellanstadiet har för elevers förmåga att göra väl underbyggda val? Vi har genom en kvalitativ metod genomfört strukturerade djupintervjuer med sju mellanstadierektorer på lika många skolor. LÄS MER

  4. 4. "Det är liksom rena smällen" - En kvalitativ studie om ungdomar i åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jamina Bergman; Malene Vifot Haas; [2013]
    Nyckelord :Arbetslivskunskap; Handlingsteori; Individualiseringstesen; Skola; Ungdomar; Åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur arbetslösa ungdomar som befinner sig i ett åtgärdsprogram upplever hur skolan och åtgärdsprogrammen har bidragit med verktyg, information och förberedelser inför ett framtida arbetsliv. Vi har utgått från två forskningsfrågor: Vad upplever dessa ungdomar att de har fått med sig från skolan i form av arbetslivskunskap? Hur upplever dessa ungdomar att åtgärdsprogrammen bidrar till att öka deras kunskaper och möjligheter till ett framtida arbetsliv? Den empiriska studien är kvalitativ och består av sammanlagt fem intervjuer. LÄS MER

  5. 5. ”Det är dags att bestämma var man ska.”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofia Ernström; Malin Sjögestam; [2013]
    Nyckelord :Arbetslivskunskap; Framtidssyn; Gymnasieval; Högstadieelever; Självkännedom; Skolvalet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en djupare inblick i vilken betydelse högstadieelevers självkännedom, deras kunskaper om arbetslivet samt hur betydelsefulla personer påverkar deras val av gymnasieprogram. Syftet var även att ta reda på huruvida eleverna tänker på gymnasievalets betydelse för framtiden. LÄS MER