Sökning: "attitude effects"

Visar resultat 1 - 5 av 805 uppsatser innehållade orden attitude effects.

  1. 1. STÖDET FÖR SVERIGEDEMOKRATERNA BLAND UNGA MÄN – EN GENUSPOLITISK REAKTION? En kvantitativ studie av vad genuspolitiska attityder har för effekt på stödet för Sverigedemokraterna år 2019

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ester Hillgren; [2024-01-24]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study aims to explore the relationship between gender political attitudes and expressed support for populist radical right parties (PRRP) in the context of Sweden. PRRPs have traditionally been linked to conservative gender values. LÄS MER

  2. 2. Tävla i bollspel? : En kvalitativ studie om idrottslärares attityd till tävling i bollspel i sin undervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Rezan Atmaca; Johannes Lindemark; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim The purpose of this qualitative study is to investigate attitudes to competition in ball gamesamong physical education teachers at junior high school. The study's questions are: 1. What attitude(s) do physical education teachers at junior high school have in theapplication of competitive elements in their own teaching of ball games? 2. LÄS MER

  3. 3. Bakom kulisserna av konsumtion: En kvalitativ undersökning om produktplaceringar i tv-serien Emily in Paris och unga vuxnas varumärkesuppfattning.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hilla Abrahamson; Camilo Carlsson Ramirez; Amanda Wiklund; [2024]
    Nyckelord :Produktplacering; tv-serie; semiotik; marknadsföring; stealth marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine how young adults perceive product placements in the tv show Emily in Paris. The ambition is to achieve a greater understanding of how consumer purchase intention is influenced by product placements, as well as the impact of product placements on consumers' attitudes and awareness towards brands. LÄS MER

  4. 4. International disputes and nation branding. Investigating Individual Attitudes, Attitude Changes, and Its Implications in the wake of the NATO dispute between Turkey and Sweden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oskar Eriksson; [2023-11-07]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis investigates the interplay between attitudes and nation branding in the context of the NATO dispute between Sweden and Turkey, along with its subsequent events. The study employs a mixed-method approach, combining a pre-study and content analysis, with a quantitative survey and qualitative interviews that illustrates the nuances of the attitudes measured. LÄS MER

  5. 5. Chefer som agerar – olika? En kvantitativ studie om könsskillnader i chefers åtgärder för att undvika sjukskrivning av medarbetare med vanlig psykisk sjukdom

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Hanna Dahlbäck Linnér; [2023-09-22]
    Nyckelord :Vanlig psykisk sjukdom; CMD; Chefer; Könsskillnader; Könssegregation; Förebyggande åtgärder; Privat sektor; Regressionsanalys. Common mental disorders; CMD; Managers; Gender differences; Gender segregation; Preventive measures; Private sector; Regression analysis;

    Sammanfattning : Sjukfrånvaro till följd av vanliga psykiska sjukdomar (CMD) såsom utmattningssyndrom, ångest och depression fortsätter att öka. Chefer är enligt lag skyldiga att agera för att undvika sjukskrivning, men behöver ges förutsättningar att omsätta lagarna i praktiken. LÄS MER