Sökning: "autism spectrum disorders"
Visar resultat 6 - 10 av 83 uppsatser innehållade orden autism spectrum disorders.
6. Effekterna av att använda digitala lärresurser : En systematisk litteraturstudie om digitala lärresursers påverkan på matematikinlärningen för elever med inlärningssvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i HalmstadSammanfattning : There has previously been research into teaching methods that contribute and help students with learning difficulties in their mathematics learning. On the other hand, research on whether digital teacher resources contribute to and influence the mathematics learning of students with learning difficulties is limited. LÄS MER
7. Föräldrars erfarenheter av att leva med barn som har autismspektrumtillstånd : En litteraturstudie
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Ungefär en procent av världens barn har autismspektrumtillstånd, en funktionsnedsättning med brister i kommunikation, interaktion, perception och beteende. Barnets behov och beteende skapar utmaningar i familjelivet. Föräldraskapet kan vara krävande med svårigheter att prioritera och hitta en balans i vardagen. LÄS MER
8. Ensamhet bland individer med autismspektrumtillstånd. : En kvalitativ studie med fokus på individer med autismspektrumtillstånd egna upplevelser.
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Individer med autismspektrumtillstånd (AST) är en sårbar grupp där kunskapsluckorna är många. Flera individer upplever bland annat social isolering, stigmatisering, resursbrist, otillräckliga kunskaper hos skol- och vårdpersonal och maktlöshet. LÄS MER
9. “Det handlar ju om att lära känna eleven och förstå hur han eller hon fungerar” : En studie om pedagogers upplevelser av arbetet med grundskoleelever med autismspektrumtillstånd
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogers upplevelser av framgångsfaktorer i arbetet med elever med AST (autismspektrumtillstånd). Detta genomfördes utifrån ett relationellt perspektiv, med en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
10. Prediktorer för internaliserande besvär hos barn med eller utan neuropsykiatriska tillstånd : I vilken utsträckning gäller kända risk- och skyddsfaktorer?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Neurodevelopmental disorders (NDD[1]) such as ADHD and autism spectrum disorder have high heritability and are often comorbid with each other and with internalizing disorders such as depression. Though there are known risk and protective factors for internalizing disorders, it is not clear to which extent these apply for children with NDD. LÄS MER