Sökning: "autism spectrum disorders"

Visar resultat 21 - 25 av 83 uppsatser innehållade orden autism spectrum disorders.

  1. 21. Stöd till föräldrar och barn med funktionsnedsättning att prata om blommor och bin - en kartläggande litteraturöversikt

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Åsa Edlund Dahl; Yvonne Spendler; [2021]
    Nyckelord :sexualitet; sexualundervisning; autismspektrumstörning; intellektuell funktionsnedsättning; celebral pares; föräldrar. sexuality; sex education; autism spectrum disorder; intellectual disorders; cerebral palsy; parents.; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna scoping review har syftet varit att söka efter forskning kring vilket behov föräldrar har av stöd för att kunna prata om sexualitet med sina barn som har funktionsnedsättning och om det finns beprövad intervention. Totalt nio artiklar har granskats som har innefattat barn med autismspektrumtillstånd (AST), intellektuell funktionsnedsättning (IF) och rörelsenedsättning (RH). LÄS MER

  2. 22. Karaktärer, känslor och konversationer är ingenting för mig : En kvalitativ studie om hur fyra lärare behandlar skönlitterära texter för elever inom autismspektrumstillstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sofia Sveningsson; [2021]
    Nyckelord :autism; reading strategies; fiction genre; storytelling; homework; primary school; autism; lässtrategier; skönlitteratur; karaktärer; läxor; grundskola;

    Sammanfattning : Elever som har funktionsvariationen autismspektrumstillstånd har kognitiva nedsättningar som kan försvåra förståelsen av ett textinnehåll i skönlitterär genre. Elever med funktionsvariationen kan vara duktiga på att avkoda text. LÄS MER

  3. 23. A training material for Upper-secondary school teachers in mathematics in their endeavours to effectively communicate with students on the autistic spectrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Armin Massoumzadeh; [2021]
    Nyckelord :ASD; i.e. Autism spectrum disorder; implicit explicit preconceptions; introductory material; Autismspektrumtillstånd; implicita explicita förväntningar; fortbildningsmaterial;

    Sammanfattning : En analys av en studie gjord av Lorenz och Heinitz (2014) på autistiska personers uppfattning om sig själva, sina förmågor och behov och en kartläggningsrapport av Specialpedagogiska skolmyndigheten från 2013 har belyst hur det hos dessa individer finns en potential långt utöver det normala. Skolmyndigheten (2013) rapporterar om att lärare saknar verktyg för att förstå elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer, framförallt vid autismspektrumtillstånd där sådana verktyg ofta behöver vara individanpassade och därför varierar från elev till elev. LÄS MER

  4. 24. Alla är olika och olika är bra : Idrott och hälsa lärares erfarenheter av anpassningar och bemötande av elever med diagnos inom autismspektrum

    L3-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Julia Hoffman; [2021]
    Nyckelord :Adaptations; Autism spectrum disorders ASD ; Physical education and health; Skills enchancing interventions; neurodevelopment NDD ; Anpassningar; Autism; Autismspektra; Idrott och Hälsa; kompetenshöjande insatser; neuropsykiatrisk funktionsnedsättning NPF ;

    Sammanfattning : Several studies show that physical activity has positive effects for children with autism. Therefore, I chose to investigate the form of adaptions student in autism spectrum in the subject of sports and health and what conditions the physical education teachers have to create a favorable environment for student with autism. LÄS MER

  5. 25. Gymnasiepersonals uppfattningar om övergångsstrategier för elever med ASD på väg från gymnasiet : En litteraturöversikt och en intervjustudie

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Daniel Carlberg; [2021]
    Nyckelord :Autism; transition; transition strategies; upper secondary school; young adults; adolescents; phenomenography; Autism; övergångar; övergångsstrategier; gymnasiet; unga vuxna; tonåringar; fenomenografi;

    Sammanfattning : Väl genomförda övergångsstrategier kan bidra till ett bättre utfall i vuxen ålder för elever med Austismspektrumdiagnos (ASD). Med övergångsstrategier menas i denna studie insatser som genomförs för att underlätta övergången för en elev med ASD från gymnasieskolan vidare till eftergymnasiala verksamheter. LÄS MER