Sökning: "barn bestämmer"

Visar resultat 21 - 25 av 134 uppsatser innehållade orden barn bestämmer.

  1. 21. Det är barnen som bestämmer på Barnahus, ingen vuxen : En kvalitativ studie om hur professionella möjliggör för barn att berätta om sexuella övergrepp

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Frida Ydringer; Matilda Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Child sexual abuse; Children’s Advocacy Center; security; closure; communication; thematic network analysis; Sexuella övergrepp på barn; Barnahus; trygghet; avslöjande; kommunikation; tematisk nätverksanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur professionella på Barnahus skapar förutsättningar för barn att berätta om sexuella övergrepp. Datainsamlingen i denna kvalitativa studie gjordes genom nio semistrukturerade intervjuer och materialet analyserades mot kommunikationsteori och med hjälp av en tematisk nätverksanalys. LÄS MER

  2. 22. Målsägande- och vittnesförhör med barn under en straffprocess. Vem bestämmer    egentligen över vad? – en utvärdering av beslutanderätten utifrån ett barnperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Tove Larsson; [2020]
    Nyckelord :Barn; barnförhör; straffprocess; barnstraffrätt; barnperspektiv; barnkonventionen; barnets bästa; barns rätt att höras; förundersökning; vittnesmål; målsägandeförhör; vittnesförhör; vittnesplikt; huvudförhandling; videoförhör; vittnesattest; tvångsmedel;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 23. "Det är fröken som bestämmer" : En kvalitativ studie om barns uppfattning av samlingen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Julia Wijkman; [2020]
    Nyckelord :Circle time; kindergarden; Samling; förskola; barns perspektiv; delaktighet; inflytande.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om barns uppfattning av samlingen där barns perspektiv är centralt. De två forskningsfrågor som besvaras i studien är; Hur uppfattar de deltagande barnen samlingens funktion? och Vilka uppfattningar har de deltagande barnen av samling som form? Den insamlade datan analyseras genom det sociokulturella perspektivet med tillhörande teoretiska begrepp. LÄS MER

  4. 24. Vem riktar sig matten åt? : En innehållsanalys av två matematikläroböckers kontext för yrkesprogrammet Barn och Fritid.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sarah Wolf; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undervisningens utgångspunkt ligger mestadels i hur matematikläromedel är uppbyggda och på grund av detta styrs matematikundervisningen i stora drag utav läroböcker. Även om skolorna själva bestämmer vilka läroböcker som ska köpas in används böckerna för både planering och utformning av undervisningen. LÄS MER

  5. 25. Etnisk mångfald i illustrationer : En kvalitativ undersökning om etnisk mångfald i illustrationer och hur illustratörer tänker när de skapar illustrationer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Lisa Rönnqvist; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Illustrationer i böcker ämnade för barn, både läroböcker och skönlitteratur, innehöll färre karaktärer med mörk hudfärg än ljus hudfärg och karaktärerna med mörk hudfärg hade sällan huvudroller i böckerna. Den här studien ämnade därför att undersöka hur illustratörer går tillväga för att skapa illustrationer av karaktärer med fokus på etnisk mångfald, hur man kan illustrera en variation bland karaktärerna utan att illustrera stereotypiskt och varför det är viktigt att illustrationer innehåller karaktärer med olika etniciteter. LÄS MER