Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskolans lärmiljö i förhållande till barn med koncentartionssvårigheter : Förskollärares didaktiska val i relation till en likvärdig förskola

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Arabela Cosovic; Therese Persson; [2018]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; lärmiljö; förhållningssätt; likvärdighet; koncentrationssvårigheter; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om didaktiska val som några yrkesverksamma förskollärare gör samt hur de anpassar lärmiljön till barn med koncentrationssvårigheter för att möjliggöra en likvärdig förskola.   Genom en kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer med fem verksamma legitimerade förskollärare undersöks hur informanter definierar barn med koncentrationssvårigheter vilka didaktiska val de gör samt vilka är betydelsefulla faktorer för deras arbete. LÄS MER

  2. 2. Barn med koncentrationssvårigheter i Reggio Emilias pedagogik : Möjligheter eller hinder för grupporienterat lärande i en kreativ miljö

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linda Johansson; Jeanette Petersson; [2015]
    Nyckelord :Koncentrationssvårigheter; Reggio Emilia; specialpedagogik; kreativ miljö; grupplärande; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta del av förskollärares åsikter och erfarenheter kring barn med koncentrationssvårigheter för att undersöka om det finns möjligheter eller hinder med den kreativa miljön vid grupplärande. Studiens frågeställningar är: Hur utformar pedagogerna verksamheten i Reggio Emilia- inspirerade förskolor för att inkludera barn med koncentrationssvårigheter i det gemensamma pedagogiska utforskandet? På vilket sätt kan den kreativa miljön stjäla uppmärksamheten från barn med koncentrations- svårigheter när det gäller att arbetar tillsammans med andra barn och vuxna i grupp? Det här är en studie där sju förskollärare på Reggio Emilia- inspirerade förskolor har intervjuats och fyra förskollärare har fått samma frågor via e-post. LÄS MER

  3. 3. Yoga och mindfulness för barn

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jennie Magnusson; Liselott Koppelomäki; [2014]
    Nyckelord :Barn; Skola; Yoga; Mindfulness; Koncentration; Uppmärksamhet; Perception;

    Sammanfattning : Bakgrund: Koncentrations- och uppmärksamhetsförmågorna är betydelsefulla att inneha för att barnen ska kunna tillgodogöra sig lärandet fullt ut i skolan. Koncentration betyder att kunna behålla sin sin uppmärksamhet under en viss tid, utan att tankarna drar iväg. LÄS MER

  4. 4. Fritidspedagogen och barn med koncentrationssvårigheter i fritidshemmet : En intervjustudie om fyra fritidspedagogers reflektioner om arbetet med barn med koncentrationssvårigheter i fritidshemmet

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Tor Frykmo; Jonna-Li Hedqvist; [2013]
    Nyckelord :barn med särskilda behov; fritidshemsverksamhet; pedagogiska strategier; påverkan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka fritidspedagogers reflektioner om bemötandet av barn med koncentrationssvårigheter på fritidshemmet. Då fritidshemmen har förändrats, barn­grupperna har blivit större och personaltätheten minskat uppstår frågan om alla barns behov i fritidshemmet kan tillfredställas. LÄS MER

  5. 5. Rörelse för barns koncentration och inlärning : En kvalitativ intervjustudie med pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Catharina Nordlund; [2010]
    Nyckelord :rörelse; motorik; koncentration; inlärning; förskola;

    Sammanfattning : Detta examensarbete beskriver betydelsen av rörelse för barn med koncentrations- och inlärningssvårigheter. Ericsson (2003) syftar på att pedagogisk forskning kring motorikens problemområde ligger på ett övergripande plan där man använder sig av rörelse för att ge barn möjligheter till utveckling inom motorik, psykisk och fysisk utveckling samt kroppskunskap. LÄS MER