Sökning: "barn med utåtagerande beteende"
Visar resultat 11 - 15 av 46 uppsatser innehållade orden barn med utåtagerande beteende.
11. När situationerna med barn blir svåra att hantera. Förskollärares upplevelser av situationer i förskolans vardag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse kring situationer i förskolans vardag då förskollärare upplever att deras pedagogiska kompetens inte räcker till i mötet med barnen. För att besvara våra forskningsfrågor och uppnå syftet har vi använt oss av elva ostrukturerade intervjuer. LÄS MER
12. Barnet ställer sig på scenen men jag riktar lampan : -en kvalitativ studie om utåtagerande barn och delaktighet i lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att ta del av förskollärares uppfattningar av utåtagerande barn i socialt samspel med exemplet lek och med hjälp av Nilholms tre specialpedagogiska perspektiv tolka var problemet förläggs. Vidare syftade undersökningen till att genom dessa tolkningar förstå hur förskollärares förhållningssätt kan påverka inludering, anpassningar och åtgärder för utåtagerande barn i lek. LÄS MER
13. Utåtagerande barn : En studie av specialpedagogers uppfattning av arbetet med barn som utmanar med ilska i grundskolans år 1 till 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen hur specialpedagoger verksamma i grundskolans år 1 till 6 uppfattar skolors arbete med utåtagerande barn. Studien baseras på sex specialpedagogers uppfattningar om deras förutsättningar på organisation-, grupp- och individnivå samt skolans metoder och strategier i arbetet med utåtagerande barn. LÄS MER
14. ’’Gäst i det som skulle vara mitt hem’’ : En jämförande kvalitativ studie kring sammanbrott i familjehemsplaceringar
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Kandidatuppsatsen består av en kvalitativ forskningsstudie med innehållsanalys som metod. Syftet är att genomföra en jämförande studie över hur vuxna som tidigare varit familjehemsplacerade som barn ser tillbaka på sin tid som placerad. LÄS MER
15. Barngruppen i fokus under inskolning : en studie utifrån pedagogens perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Detta är en studie kring ”hur pedagoger som arbetar med de yngsta barnen ett till tre år på förskolan, ser på barnen i den etablerade barngruppen under inskolning?” Undersökningen har valt att titta på de yngsta barnen i förskolan, ett till tre år under en period på tolv veckor. Studien har använt sig av en kvantitativ undersöknings metod i form av enkäter som mailades ut till 36 pedagoger på sex olika förskolor i en ort i Skåne. LÄS MER