Sökning: "barn skrift"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden barn skrift.

  1. 1. Flickighet i barnlitteratur : En analys av hur flickighet framställs i sju polska barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Aleksandra Sikora; [2023]
    Nyckelord :flickighet; kritisk diskursanalys; multimodal analys; polsk barnlitteratur; poststrukturell feminism;

    Sammanfattning : Barnlitteraturens betydelse inom förskola och pedagogiskt arbete är stor och väsentlig. Syftet med denna studie var att undersöka sju polska barnböcker för att se på vilka sätt begreppet flickighet framställdes i de böckerna. LÄS MER

  2. 2. Multimodalt textskapande : En multimodal läromedelsanalys av läromedels erbjudna textskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Julia Assarsson; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; textskapande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den text vi möter i samhället har förändrats, då vuxna och barn dagligen möter texter som består av olika modaliteter så som filmer, skrift, musik och illustrationer. Att skapa texter där olika modaliteter samspelar är inte helt okomplicerat och det krävs övning för att utveckla elevernas multimodala textskapande. LÄS MER

  3. 3. “Alla trodde att superhjälten var en kille” : En multimodal diskursanalys om hur normer om genusskildras i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Alice Jenderman; Eleonore Johansson; [2021]
    Nyckelord :Genus; könsnormer; stereotyper; barnlitteratur;

    Sammanfattning : Bakgrund Redan tidigt i små barns liv lär de sig vad som är lämpligt beteende utifrån deras kön, vilket är en följd av konstruerade könsnormer. Barn lär sig inte enbart vad som är lämpligt beteende hemifrån utan även i skolan och genom olika medier (Eriksson & Gottzén, 2020, s. 21, 25). LÄS MER

  4. 4. ‘’Han borde väl också träna sig på att bli ett hemskt spöke?’’ : En multimodal studie om hur barn och barndom skildras i barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Johansson; Emma Kihlman; [2021]
    Nyckelord :barn och barndom; barnsyn; barnböcker; förskola; identitetsskapande; multimodal analys.;

    Sammanfattning : I denna studie har syftet varit att undersöka hur barn och barndom skildras i barnböckerna, samt studera hur de olika barnbokskaraktärerna gestaltades, via skrift och bild. Tidigare forskning har visat att, hur barn och barndom gestaltas i barnböckerna, kan få betydelse för barns identitetsskapande och hur barn uppfattar deras omvärld. LÄS MER

  5. 5. Förskolans arbete med läs och skrivutveckling : Förskollärares läs och skrivundervisning betraktad enligt en teoretisk modell i fyra delar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rebecca Emriksson; [2021]
    Nyckelord :Barns tidiga läs och skrivutveckling; Lukes Freebodys repertoarmodell; kodknäckande; textskapande; textbrukande; kritisk textanalys; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några förskollärare som undervisar i olika förskoleverksamheter beskriver att de främjar barns läs och skrivfärdigheter. Samtliga moment i studien tar sin utgångspunkt i Lukes & Freebodys repertoarmodell (1999) vilken delar praktikers stödjande arbete i fyra olika kategorier. LÄS MER