Sökning: "barn ungdomslitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden barn ungdomslitteratur.

  1. 1. Vem får vara med? : En studie om inkludering i barn och ungdomslitteratur och inkluderande lässätt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Annika Callen; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; accessibility; children’s literature; youth literature; norms; norm creativity; norm criticism; audiobooks; Inkludering; tillgänglighet; barnlitteratur; ungdomslitteratur; normer; normkreativitet; normkritik; ljudböcker;

    Sammanfattning : I den här studien har jag undersökt vilka berättelser unga och barn möter genom barn- och ungdomslitteratur och även på vilka sätt som denna typ av litteratur finns tillgänglig att läsa. Studien innehåller även ekonomiska aspekter. LÄS MER

  2. 2. Att ta hänsyn till barnet : En studie av ikonotext i Rose Lagercrantz och Ilon Wiklands Den långa, långa resan

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecca Berglund-Schwarz; [2019]
    Nyckelord :Litteraturvetenskap; Ikonotext; Adaptation; Barn- och ungdomslitteratur;

    Sammanfattning : Hur kan en bok med bilder på fallande bomber, stridsvagnar och en döende hund i en flickas armar vara en barnbok? Hur berättar man egentligen om krig, död och sorg för ett barn? Vad om skiljer barn- och ungdomslitteratur från annan litteratur har länge diskuterats och studerats. Ännu har forskare inte funnit någon definition som alla kan komma överens om, förutom det faktum att den är skriven för en tilltänkt målgrupp. LÄS MER

  3. 3. Genusstereotyper i barn-och ungdomslitteratur : En litteraturstudie av hur genus och könsdysfori skildras i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cajsa Ekström; Hanna Lundquist; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. ¿ADECUACIÓN O ACEPTABILIDAD DE LA LITERATURA INFANTIL? Pippi Calzaslargas en épocas diferentes en España desde una perspectiva feminista

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Moa Broberg; [2018-02-23]
    Nyckelord :spanska; Pippi Calzaslargas; Pippi Långstrump; España; traducción; feminismo; literatura infantil y juvenil;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att, utifrån en feministisk konceptuell textanalys, jämföra Pippi Långstrumps personlighet i tre spanska översättningar från olika tidsperioder med varandra och med det svenska originalet från 1945. De utvalda översättningarna gavs ut 1975, 2012 och 2015. LÄS MER

  5. 5. Att fabulera genom research : hur fantastikförfattare söker information i sitt skönlitterära skrivande för barn och unga

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM och digitala kulturer

    Författare :Marie Metso; [2018]
    Nyckelord :informationssökning; research; informationssökningsbeteende; informationsbeteende; informationsinhämtning; informationsinsamling; författare; skönlitterära författare; författaraspiranter; litterärt skapande; kreativt skrivande; skönlitterärt skrivande; skrivande; skrivprocess; författarskap; författande; inspiration; fantastik; fantasy; science fiction; skräck; barn- och ungdomslitteratur; ungdomslitteratur; unga vuxna; ungdomsromaner; barnlitteratur; bilderböcker; lättläst; informationsbarriärer; the rhythm of writing; sökstrategier; snabbsökning; bärplockning; pärlodling; ABM; B I; biblioteks- och informationsvetenskap; informationsvetenskap; information-seeking; information-seeking behaviour; information behaviour; information retrieval; information gathering; authors; novelists; writers; creative writing; writing fiction; fiction writing; writing; writing process; authorship; speculative fiction; horror; children’s and young adult literature; young adult fiction; young adult literature; children’s literature; children’s fiction; picture books; easy read; information barriers; search strategies; simple searching; quick-and-dirty; berry-picking; pearl-growing; ALM; LIS; Library and Information Science; Information Science; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis is to examine how fiction authors seek information in their writing, which still is a vastly under-researched subject within Library and Information Science. Why then are there so few of us in this discipline who ask themselves which information behaviour and information needs that exist among the ones writing the literature filling our libraries? This study was carried out by using a qualitative method where six informants were interviewed in semi-structured and individual interviews, as well as in a group interview. LÄS MER