Sökning: "barns anknytning och förskolan"

Visar resultat 31 - 35 av 186 uppsatser innehållade orden barns anknytning och förskolan.

  1. 31. Trygghet är ju det viktigaste, alltså a och o : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar om och arbetar med trygghet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alicia Hemmingsson; Sebastian Jogestål; [2022]
    Nyckelord :Preschool; connection; security; preschool teachers; care and children; Trygghet; barn; förskola; Anknytning; förskollärare; omsorg och barn;

    Sammanfattning : ​​Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare resonerar kring barns trygghet samt hur de arbetar med att främja trygghet i förskolan. Tidigare forskning har bland annat visat att barns trygghet i förskolan är betydelsefullt för att barnen ska kunna utvecklas vidare. LÄS MER

  2. 32. Anknytning i förskolan : En studie om anknytning, lärande och utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Angelica Lindqvist; Jelena Roksandic; [2022]
    Nyckelord :anknytning; förskola; lärande; trygghet; utveckling;

    Sammanfattning : Denna studie berör pedagogernas uppfattningar om begreppet anknytning och deras resonemang kring anknytningens betydelse för barnens utveckling och lärande. För att få svar på studiens frågeställningar använde vi oss av en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 33. Vilans betydelse i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av arbetet med de äldre barnens vila i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emina Nilsson; Kholoud Salloumi; [2022]
    Nyckelord :Barn; barnperspektiv; fenomen; fenomenologi; förskollärare; upplevelse; vila;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att närma oss förskollärares livsvärld och upplevelser kring arbetet med vila för de äldre barnen i förskolan, samt ta reda på vad vila betyder för förskolebarnen enligt förskollärarna, utifrån ett barnperspektiv. Studien utgår främst från en fenomenologisk vetenskapsteori med viss anknytning till barndomssociologin och omsorgsbegreppet. LÄS MER

  4. 34. Vi ska vara barnens röst när de inte kan eller vågar prata själva! : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Therese Rooth; Jessica Svedenbäck; [2022]
    Nyckelord :Barn som far illa; förskola; orosanmälan; anmälningsplikt; omsorgssvikt; anknytning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet. För att undersöka detta har sju förskollärare intervjuats om deras uppfattningar kring arbetet med barn som far illa eller riskerar att fara illa i hemmet. LÄS MER

  5. 35. Vänta lite, jag ska bara… : En kvalitativ studie om vikten av en trygg anknytning vid inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jasmin Hansson; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; förskola; förskollärare; inskolning; lyhörd; trygghet.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur möjligheten till en trygg anknytning uppfattas under inskolningen, både utifrån ett förskollärar- och ett föräldraperspektiv. För att undersöka detta har jag använd mig av semistrukturerade intervjuer. Empirin har sedan analyserats utifrån anknytningsteorin. LÄS MER