Sökning: "barns anknytning och förskolan"

Visar resultat 36 - 40 av 186 uppsatser innehållade orden barns anknytning och förskolan.

  1. 36. Pandemins påverkan på barnens lek : En kvantitativ studie av förskollärares upplevelser kring hur samspelet i leken påverkats

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Cecilia Wigforss; [2022]
    Nyckelord :Attachment; pandemic; play; scaffolding; social interactions.; Anknytning; lek; pandemi; sociala samspel; stöttning;

    Sammanfattning : Under början av 2020 drabbades världen av en omfattande snabbspridande pandemi som drabbat många på olika plan i hela samhället. Syftet med studien är att presentera en post-Covid rapport gällande i vilken mån förskollärare upplever att barns lek och samspel i förskolan idag påverkats av pandemin och dess begränsningar av social närkontakt. LÄS MER

  2. 37. Anknytning och pedagogiska relationer i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sig arbeta med anknytning och pedagogiska relationer med de äldre barnen i förskolan

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :evelina Lindén; Matilda Bernström; [2022]
    Nyckelord :anknytning i förskolan; pedagogiska relationer; trygghet; tillit; omsorg;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bilda kunskap om hur förskollärare arbetar med anknytning och pedagogiska relationer med de äldre barnen i förskolan, 3 – 6 år, som grund för utveckling och lärande. De teoretiska ramar som använts är anknytningsteori samt det relationella perspektivet. LÄS MER

  3. 38. Förskollärares strategier och förståelser om barns anknytning i förskolan : En intervjustudie med sex förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Sofia Engström; Linda Magnell; [2022]
    Nyckelord :Attachment; attachment relationships; preschool; preschool teacher; preschool teacher strategies; schooling; Anknytning; anknytningsrelationer; förskola; förskollärare; förskollärarstrategier; inskolning;

    Sammanfattning : Abstrakt Studien syftar till att undersöka vilka olika strategier sex förskollärare beskriver kan ha betydelse för att skapa en trygg anknytning mellan barnen i förskolan och pedagogerna. Den teoretiska utgångspunkten som låg till grund för studiens syfte och frågeställningar var Bowlbys (2010) anknytningsteori. LÄS MER

  4. 39. Barns anknytningar i förskolan under Covid-19 pandemin : en kvalitativ studie om barns anknytningar med förskollärare under Covid-19 pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Susanna Stenelaw; Sarah Johansson; [2022]
    Nyckelord :anknytning; anknytningsteori; anknytningsperson; anknytningsperspektiv; trygghet; omsorg; interaktion; pedagog; förskola; inskolning och Covid-19 pandemin;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra till ökad kunskap om förskollärares arbete med barns anknytning till förskolans pedagoger i samband med Covid-19 pandemin. I läroplanen för förskolan (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  5. 40. Att tänka om… : En studie om Covid-19-pandemins påverkan på barns anknytning vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sabina Cedercrantz Härling; Ida Pettersson; [2022]
    Nyckelord :anknytning; anknytningsteori; Covid-19-pandemin; förskola; förskollärare; inskolning.;

    Sammanfattning : Följande studie strävar efter att genomföra en småskalig undersökning för att ta reda på huruvida förskollärare upplever att barns anknytning har förändrats i och med Covid-19-pandemin. För att undersöka detta syfte utgick vi ifrån förskollärares perspektiv och ställde följande forskningsfrågor: Hur har förskolors inskolningsprocess påverkats i och med Covid-19-pandemin enligt förskollärarna? Utifrån förskollärarnas perspektiv, hur upplevs barns anknytning vid inskolningsprocessen innan, under och efter Covid-19-pandemin? Upplever förskollärare att inskolningsprocessen är central när det kommer till barns anknytning i förskolan? Studiens syfte och frågeställningar har besvarats genom tre stycken kvalitativa forskningsintervjuer med förskollärare. LÄS MER