Sökning: "barns kunskap om återvinning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barns kunskap om återvinning.

  1. 1. Förskolebarns uppfattningar om återvinningsprocessen : En kvalitativ intervjustudie om barns förståelse av vad som händer med avfallet efter det hamnat på återvinningsstationen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Kullander; [2022]
    Nyckelord :Förskola; barn; fenomenografi; biologi; återvinning;

    Sammanfattning : By creating an understanding among the younger children of why it is important to take care of our planet, a greater commitment can be created if children gain knowledge and experience at an early age. Recycling of materials is a way to save the earth's resources, the purpose of the study is therefore to contribute with knowledge about children's understanding of the phenomenon of recycling and what happens after rubbish is thrown at the recycling station. LÄS MER

  2. 2. ”Det är väl sopsortering och sån´t där” : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar omundervisning om återvinning och återbruk

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Maria Ström; [2021]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; fenomenografi; variationsteori; återvinning; återbruk.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka uppfattningar förskollärare har om återbruk ochåtervinning samt på vilket sätt det påverkar barns delaktighet i undervisningen.Förhoppningen var att ett fenomenografiskt perspektiv på undervisningen skulle bidra tillökad kunskap om det. LÄS MER

  3. 3. Från handling till konsekvens : Hur barns handlingar för hållbar utveckling kan beskrivas utifrån kunskaper och värderingar

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Swindell; Moa Edin; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Hållbar utveckling; Kunskap; Värdering; Demokrati; Undervisning.;

    Sammanfattning : Studiens  avsikt  var  att  få  fördjupad  kunskap  om  hur  barns  normer  och  handlande  med relevans för hållbar utveckling kan beskrivas i termer av kunskaper och värderingar, samt hur dessa kan förändras genom undervisning som bygger på berättelser. Studien var av kvalitativ karaktär och den utfördes på en förskola där fem barn i åldern 3-5 år deltog. LÄS MER

  4. 4. Barns tankar om sophantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Christina Dahl; Anna-Lena Johnsson; [2009]
    Nyckelord :barns tankar; förskolebarn; grundskolebarn; intervjuer; jämförelser; källsortering; sopor; återvinning;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete har som syfte att undersöka förskole- och grundskolebarns föreställningar om källsortering samt sophantering. Syftet är även att ta reda på hur barn tänker om ämnet sopor/skräp, vad är skräp enligt dem och varför sorterar vi våra sopor? Examensarbetet utgår ifrån kvalitativa intervjuer av tio barn från förskolan respektive grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Barns tankar om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Linnea Wennberg Sundqvist; [2007]
    Nyckelord :Elever i årskurs två; hållbar utveckling; undersökning; återvinning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med den här undersökningen har varit att ta reda på vad elever har för kunskaper om hållbar utveckling, då främst inom ämnet återvinning. Undersökningen har genomförts i en klass 2 med sjutton elever, där fem elever inte ville eller kunde vara med, har jag intervjuat resterande tolv elever av vilka sju pojkar och fem flickor. LÄS MER