Sökning: "barns motoriska utveckling 2"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden barns motoriska utveckling 2.

  1. 1. Motorik och dess prediktorer : En deskriptiv pilotstudie i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Filip Fröberg; [2022]
    Nyckelord :Constructivism; intervention; motor development; motor skill observation; motor training; physical education; Konstruktivism; intervention; motorisk utveckling; motorisk träning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Inom en idrott och hälsa (IDH)-miljö, är syftet med denna studie (1) att fastställa effekten av motorisk träning på barn; (2) identifiera korrelerade prediktorer för motorik. Genom en systematisk informationssökning tillhandahålls en omfattande bakgrund som beskriver en uppsjö av framgångar inom motoriska inteventionsstudier och påverkade områden. LÄS MER

  2. 2. ”Barn behöver få utlopp för sitt rörelsebehov” : En kvalitativ studie om hur åtta förskollärare beskriver arbetet med planerad fysisk aktivitet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Caroline Osbakk; Alma Ramcinovic; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; planerad fysisk aktivitet; rörelsebehov; grovmotorik; hälsa; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur förskollärare beskriver sitt arbete med planerad fysisk aktivitet i förskolan. I denna studie intervjuades åtta förskollärare med en semistrukturerad intervjuansats. Förskollärarna arbetar med barn i åldrarna 2–5 år, på fem olika förskolor i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Motoriken i inomhusmiljön : Barns fysiska aktivitet i förskolans inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Friman; Jennifer Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :förskola; motorik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskolans inomhusmiljö kan gynna barnens motoriska utveckling. De frågeställningar vi vill undersöka är: 1.) Hur uppfattar förskollärare att inomhusmiljön på förskolan påverkar barns motorik? 2. LÄS MER

  4. 4. Övning ger färdighet : en interventionsstudie om extra rörelseundervisnings inverkan på barns motorik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Bodil Norrbom; Michaela Livijn; [2008]
    Nyckelord :Motorisk utveckling; intervention; barn; skola; motorik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte & frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka extra rörelsetränings eventuella effekt på motoriken hos elever i år 2. Vi ville även titta närmare på hur barnens motorik påverkades utifrån förmågan att utföra styrkemoment samt moment som innefattar de motoriska grundformerna i kombination. LÄS MER

  5. 5. ”Ibland är dom med inlärningssvårigheter lite klumpiga å sådär... : en undersökning om sambandet mellan motorik och inlärning hos elever i skolår 2

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Lisa Bengtsson; Ulrika Westerberg; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka sambandet mellan motorisk utveckling och inlärning hos barn i skolår 2 ur ett kvantitativt och kvalitativt perspektiv. • Vad finns det för samband mellan motoriska svårigheter och inlärning? • Vad finns det för samband mellan motoriskt välutvecklade barn och inlärnings- förmåga? • Vad finns det för koppling mellan barns motoriska färdighet, självförtroende och inlärning? Metod I studien deltog 34 elever, uppdelade på två skolklasser i skolår 2. LÄS MER