Sökning: "barns samspel på förskolan om lekregler"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden barns samspel på förskolan om lekregler.

  1. 1. ”Om man har såna här strumpor är man inne!” : En studie om barns relationsskapande i den fria leken på en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Hallberg; Josefine Ölmerud; [2023]
    Nyckelord :Kamratkulturer; leksignaler; lekregler; makt; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom observationer av barn i deras fria lek på en förskola undersöka hur deras relationsskapande ser ut. Detta är en kvalitativ studie som genomfördes på en förskola i Mellersta Norrland. Barn i åldrarna ett till fem år deltog, och vi spenderade fem dagar i berörd verksamhet. LÄS MER

  2. 2. De är bara lite upptagna : Hur, när och varför tycker barnen att vuxna ska involvera sig i leken i förskolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mattias Lasson; [2018]
    Nyckelord :Lek; Förskola; Involvering; Deltagande; Vuxna; Samspel; Lekregler;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur, när och varför barn i förskolan tycker att de vuxna ska involvera sig i leken. Detta undersöks med hjälp av kvalitativa intervjuer av barn. LÄS MER

  3. 3. Barns leksvårigheter : En essä om barns lek, samspel och om reflektionens möjligheter

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ellerstad Ellerstad; [2015]
    Nyckelord :play; playing-rules; interaction; reflection; lek; lekregler; samspel; reflektion;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om barns lek och samspel, samt pedagogernas roll i barns lekutveckling. Den handlar även om reflektionens betydelse på förskolan. Syftet med den här erfarenhetsbaserade essän är att skapa en förståelse för barn som har svårt med att leka med andra barn. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse för den sociala utvecklingen – En kvalitativ studie av pedagogers syn på leken.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Patrik Olsson; Anna Johansson; [2011]
    Nyckelord :Leken; Social utveckling; samspel; pedagogens roll;

    Sammanfattning : Syfte:Mitt syfte med den här studien är att undersöka lekens betydelse för barns sociala utveckling i förskolan.Frågeställningar: -Vad innebär leken för pedagogerna? -Vilken betydelse har leken i den sociala utvecklingen? -Hur arbetar pedagogerna för att främja lekens betydelse i den sociala utvecklingen?Metod:I min studie valde jag att genomföra en kvalitativ studie i form av intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Våga leka med dramapedagogik : En observationsstudie av barns rollek i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Christina Håkansson; Åsa Andersson; [2007]
    Nyckelord :Drama; dramapedagogik; lekvärld; rollek;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka hur rolleken påverkas i samband med ett dramapedagogiskt arbetssätt. För att få mer kännedom har vi under hösten 2006 genomfört en undersökning där vi inspirerats av Lindqvist (1996) arbetssätt med drama. LÄS MER