Sökning: "Normalitet elev"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Normalitet elev.

  1. 1. Lärares uppfattningar av “den ideala samhällskunskapseleven” och dess påverkan på elever med NPF

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adna Bekic; Layal Hadrous; [2023]
    Nyckelord :Avvikelser; exkludering; inkludering; makt; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; normalitet; sanktioner; samhällskunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka samhällskunskapslärares syn på elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och hur deras bild av dessa elever påverkas av konstruktionen av normalitet och avvikelse i skolkontexter. Studien inleds med en bakgrundsdel där styrdokument i skolan förklaras och de olika NPF-diagnoserna definieras. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers bemötande av elever med ADHD på en årskurs 7-9 skola.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Nina Klüft; Ulrika Karlsson; [2020]
    Nyckelord :ADHD; bemötande; diagnos; elev; genus; inkludering; kategorisk; normalitet; relationell.;

    Sammanfattning : ADHD är en vanlig diagnos bland elever i dagens skola. Bemötandet av dessa elever är inte bara viktigt för eleven med ADHD utan det berör också de andra klasskamraterna och pedagogen själv som undervisar. LÄS MER

  3. 3. Undantagsbestämmelsen för elever med dyslexi : En intervjustudie av undantagsbestämmelsen ur olika perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johanna Johansson; [2018]
    Nyckelord :Undantagsbestämmelsen; pysparagrafen; betyg; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; normalitet; avvikelse;

    Sammanfattning : I skollagen (2010:800) framgår att lärare med stöd av undantagsbestämmelsen vid betygsättning kan undanta enstaka kunskapskrav om en elev har en funktionsnedsättning eller andra särskilda skäl som är bestående och som direkt utgör ett hinder att nå kunskapskravet. Syftet med studien är att undersöka hur undantagsbestämmelsen ter sig för elever med dyslexi utifrån perspektiven elev, lärare och rektor. LÄS MER

  4. 4. Normalitet och avvikelse - En normal elev det finns ju inte, alla är så olika

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotta Svensson; Kristin Strand; [2017]
    Nyckelord :individualisering; inkludering; normer; systemteori; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Program och kurs: Specialpedagogprogrammet/ Magisteruppsats 15hpNivå: Avancerad nivåTermin/år:Ht 2016Handledare: Bernt GunnarssonExaminator:Lisa HellströmTitel/ Rapportnummer:Normalitet och avvikelseNyckelord:individualisering, inkludering, normer, specialpedagogiska perspektiv, systemteori, ________________________________________________________________Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka hur några lärare resonerar kring normalitet och avvikelse. Syftet var också att undersöka om det finns några skillnader mellan hur några lärare i förskoleklass och lärare i mellanstadiet resonerar kring begreppen, samt att utifrån studiens resultat dra slutsatser rörande specialpedagogens arbete. LÄS MER

  5. 5. Elevassistans som medierande redskap mellan elev och skolorganisation : Rektorers perspektiv på elevassistentuppdraget

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :August Ferm; [2017]
    Nyckelord :Elevassistenter; elever i behov av särskilt stöd; sociokulturellt perspektiv; multimodal designteori; rektorers inflytande;

    Sammanfattning : Elevassistans är en av stödåtgärderna som kan aktiveras för elever i behov av särskilt stöd. Skolans rektor har genom sin tolkning av styrdokumenten stort inflytande över om elevassistenter anställs i den lokala skolverksamheten. Syftet med uppsatsen är att ge en situerad bild av elevassistenter som social praktik. LÄS MER