Sökning: "pysparagrafen"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet pysparagrafen.

  1. 1. Musikundervisning för elever med hörselnedsättning : En intervjuundersökning med musiklärare och hörselelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tobias Paulsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; elever; hörselnedsättning; musikundervisning; musikpedagogik; skola; undantagsbestämmelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur elever med en hörselnedsättning och deras musiklärare beskriver musikundervisning. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv har intervjuer genomförts med två lärare som undervisar hörselklasser samt med en grupp elever i dessa klasser. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattning vid bedömning och betygsättning av elever med dyskalkyli

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Joachim Persson; Jonathan Fjeldly; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; betygsättning; dyskalkyli; lärares uppfattning; matematik; pys-paragrafen ;

    Sammanfattning : Bedömning och betygsättning är konstant relevant för lärarprofessionen och ska vara så likvärdig som möjligt. Men alla elever har inte samma förutsättningar vilket gör att bedömning och betygsättning kan ifrågasättas. LÄS MER

  3. 3. “Den dök upp som en sådan där konstig sak i diskussionen i lärarrummet”

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karolina Sävenlund; Marika Zakariasson; [2021-02-08]
    Nyckelord :undantagsbestämmelsen; pysparagrafen; betyg; bedömning; funktionsnedsättning; likvärdighet; skoljuridik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kritiskt granska hur undantagsbestämmelsen i Skollagen (SFS 2010:800) 10 kap. 21 § tolkas av specialpedagoger, samt hur den tolkas och tillämpas av betygssättande ämneslärare i årskurs 7–9. LÄS MER

  4. 4. ”Genomsnittseleven som inte finns” : En kvalitativ intervjustudie av lärares syn på användandet av pysparagrafen för barn med speciella behov i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Lisa Fahlén; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; pysparagrafen; betyg och bedömning;

    Sammanfattning : Arbetet med inkludering av barn med speciella behov i idrottsundervisningen har varit en pågående diskussion i många år. Den centrala frågan är vad som händer ifall inkluderingsarbetet inte räcker till för ett godkänt betyg, och hur läraren därefter bör gå till väga. LÄS MER

  5. 5. Tillämpning av undantagsbestämmelsen i förhållande till elever med ADHD : en intervjustudie med svensklärare i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Daniela Helli Bragstad; Monica Rydjer; [2020]
    Nyckelord :ADHD; undantagsbestämmelsen; pysparagrafen; pys; bedömning; funktionsvariation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera svensklärares tankar kring att tillämpa undantagsbestämmelsen. Frågeställningarna berör svårigheter med att tolka och tillämpa undantagsbestämmelsen kopplat till elever med diagnosen ADHD, samt vad konsekvenserna kan innebära för eleven vid felaktigt användande av undantagsbestämmelsen. LÄS MER