Sökning: "begreppet levnadsvillkor"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden begreppet levnadsvillkor.

  1. 1. Riskerar svenska löner att vara oskäliga? - En analys av svensk lönebildning och begreppet skälig lön

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Siri Persdotter Carlsson; Thea Sander; [2024]
    Nyckelord :Lön; minimilön; skälig lön; oskälig lön; lagstadgad minimilön; svenska modellen; svensk lönebildning; kollektivavtal; EU:s minimilönedirektiv; höjt försörjningskrav; Law and Political Science;

    Sammanfattning : EU:s direktiv om tillräckliga minimilöner har mötts av blandad kritik samt oro på den svenska arbetsmarknaden, och anses vara ett hot mot den svenska modellen. Med hänsyn till motståndet är det relevant att utforska vilken påverkan direktivet kan komma att ha på den svenska lönebildningen samt att utreda vilken betydelse direktivet kan få för tolkningen av begreppet skälig lön. LÄS MER

  2. 2. Hur arbetar lärare med hållbar utveckling? En studie om hur mellanstadielärare implementerar hållbar utveckling i geografi.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Therese Berntsson; [2022-02-03]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; geografi; mellanstadiet; skola;

    Sammanfattning : Idag är hållbar utveckling ett allmänt känt begrepp som används i både forskningen, samhällsdebatten och i skolans läroplan. Även om hållbar utveckling är allmänt känt är begreppet problematiskt. Problematiken utgår från att definitionen ger en bred, men vag förståelse om begreppet. LÄS MER

  3. 3. "Ansökan om personlig assistans avslås därmed i sin helhet" : En kvalitativ dokumentstudie om motiveringar i LSS-bedömningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Sofia Edén; Amanda Bravo; [2022]
    Nyckelord :LSS; qualitative document analysis; disability; LSS; kvalitativ dokumentstudie; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa dokumentstudie har varit att med utgångspunkt i LSS-bedömningar studera hur enskildas rätt till insatser förhandlas, och kan ses i relation till lag, förarbeten samt Agenda 2030, Förenta nationernas konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning samt Uppsala kommuns program för full delaktighet för personer med funktionsnedsättning. För att besvara syftet har utredningar och prejudicerande domar analyserats genom kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  4. 4. Det villkorade könet : En tematisk analys av framställningen av transpersoner i statens offentliga utredningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Selma Korajac; Emelle Bayrak; [2022]
    Nyckelord :transgender; social work; Swedish Government Official Reports; transperson; socialt arbete; Statens offentliga utredningar;

    Sammanfattning : Transpersoner är en grupp som i forskning observerats löpa särskild risk för social utsatthet. Transpersoners levnadsvillkor i relation till den egna könsidentiteten i fråga om sådant som juridisk könstillhörighet och könskorrigerande är något som regleras i lag. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i digitala läromedel : En kvalitativ textanalys efter nya läroplanen LGR22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ellen Allocco; Hanna Wallberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att med hjälp av ett critical literacy-perspektiv analysera hur två digitala läromedel i geografi och dess lärarhandledningar, med fokus på hållbar utveckling förhåller sig till den nya läroplanen (Lgr22). Med utgångspunkt i studiens syfte formulerades följande två forskningsfrågor: 1) På vilket sätt behandlar de digitala läromedlen och dess lärarhandledningar det innehåll som förekommer i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? 2) Vilka likheter och skillnader finns mellan de digitala läromedlen, dess lärarhandledningar och i den nya kursplanen för geografi gällande hållbar utveckling? Med inspiration från Moira von Wright (1999) utvecklades tre underliggande metodiska frågor som syftar till att möjliggöra att studiens forskningsfrågor besvaras: a) Hur behandlas de tre dimensionerna, social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, i de digitala läromedlen? b) På vilket sätt beskriver de digitala läromedlens innehåll vilka val som kan bidra till en hållbar utveckling utifrån ett individ- och samhällsperspektiv? c) Hur tar de digitala läromedlen upp konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor och arbete med att förbättra människors levnadsvillkor? En kvalitativ textanalys genomfördes på två läromedel, SOS 4–6 (Liber) och Geografi 4–6 (Gleerups). LÄS MER