Sökning: "begreppet undervisning förskolan"
Visar resultat 36 - 40 av 169 uppsatser innehållade orden begreppet undervisning förskolan.
36. Undervisning och lek i samklang
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i den nya läroplanen för förskolan där kravet på förskollärarens ansvar för undervisning tillkommit och lekens roll lyfts fram. Studien syftar till att undersöka hur förskollärare ser på begreppet undervisning i relation till lek samt hur undervisning som innefattar lek kan utformas i praktiken. LÄS MER
37. Kommunikationsmönster i förskolans undervisning : Samtal, scaffolding och småprat
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Kommunikation mellan barn och pedagoger kan ses som en bas för allt som sker i förskolans verksamhet, såväl omsorg som undervisning och lärande. Hur undervisning utformas efter Läroplanen för förskolans (Lpfö18, 2018) riktlinjer är tolkningsbart och pedagogers ansvar. LÄS MER
38. Förskollärares perspektiv på inkludering i förskolan : Arbetsmetoder för inkludering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Förskolan i Sverige ska erbjuda en undervisning som inkluderar barn och där undervisningen anpassas efter barns olika behov. Tidigare forskning visar att det förekommer brister i inkluderingsarbetet, både nationellt och internationellt. LÄS MER
39. Undervisning i Förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar om och upplevelser av undervisningsbegreppet och undervisningssituationer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Abstrakt Undervisning är ett nytt begrepp inom förskolan som infördes i samband med revideringen av den nya Läroplanen för förskolan (2018). Via enkät som metod undersöker studien begreppet undervisning i förskolan utifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER
40. Begreppet undervisning i förskolan - från motstånd till professionsutveckling : En kvalitativ studie kring sex förskollärares uppfattningar av begreppet undervisning i relation till sin profession och praktik.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : I och med den senaste revideringen av förskolans läroplan (Skolverket, 2018) skrevs begreppet undervisning in i läroplanen. Studien syftar till att bidra med kunskap till den aktuella diskussionen kring begreppet undervisning. LÄS MER