Sökning: "begreppet undervisning förskolan"

Visar resultat 36 - 40 av 169 uppsatser innehållade orden begreppet undervisning förskolan.

  1. 36. Undervisning och lek i samklang

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jadranka Starcevic; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Undervisning; Lek; Lekresponsiv undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i den nya läroplanen för förskolan där kravet på förskollärarens ansvar för undervisning tillkommit och lekens roll lyfts fram. Studien syftar till att undersöka hur förskollärare ser på begreppet undervisning i relation till lek samt hur undervisning som innefattar lek kan utformas i praktiken. LÄS MER

  2. 37. Kommunikationsmönster i förskolans undervisning : Samtal, scaffolding och småprat

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Leimo; [2021]
    Nyckelord :förskola; undervisning; scaffolding; samtal; kommunikationsmönster; didaktiska strategier;

    Sammanfattning : Kommunikation mellan barn och pedagoger kan ses som en bas för allt som sker i förskolans verksamhet, såväl omsorg som undervisning och lärande. Hur undervisning utformas efter Läroplanen för förskolans (Lpfö18, 2018) riktlinjer är tolkningsbart och pedagogers ansvar. LÄS MER

  3. 38. Förskollärares perspektiv på inkludering i förskolan : Arbetsmetoder för inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Tove Berglund; Emma Hyll; [2021]
    Nyckelord :Approach; Inclusion; Methods; Preschool; Preschool Teacher.; Arbetsmetoder; Förhållningssätt; Förskola; Förskollärare; Inkludering.;

    Sammanfattning : Förskolan i Sverige ska erbjuda en undervisning som inkluderar barn och där undervisningen anpassas efter barns olika behov. Tidigare forskning visar att det förekommer brister i inkluderingsarbetet, både nationellt och internationellt. LÄS MER

  4. 39. Undervisning i Förskolan : En studie om pedagogers uppfattningar om och upplevelser av undervisningsbegreppet och undervisningssituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Åhlander; Serena Berg; [2021]
    Nyckelord :Teaching; learning; preschool; the concept of teaching; teaching situations; teaching methods; play.; Undervisning; lärande; förskolan; undervisningsbegreppet; undervisningssituationer; undervisningsmetoder; lek.;

    Sammanfattning : Abstrakt Undervisning är ett nytt begrepp inom förskolan som infördes i samband med revideringen av den nya Läroplanen för förskolan (2018). Via enkät som metod undersöker studien begreppet undervisning i förskolan utifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  5. 40. Begreppet undervisning i förskolan - från motstånd till professionsutveckling : En kvalitativ studie kring sex förskollärares uppfattningar av begreppet undervisning i relation till sin profession och praktik.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Cornelia Vinberg; Annika Wiblom; [2021]
    Nyckelord :teaching; preschool; preschool teacher; profession; perception; Undervisning; förskola; förskollärare; profession; uppfattning;

    Sammanfattning : I och med den senaste revideringen av förskolans läroplan (Skolverket, 2018) skrevs begreppet undervisning in i läroplanen. Studien syftar till att bidra med kunskap till den aktuella diskussionen kring begreppet undervisning. LÄS MER