Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 125 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Åldersindelat eller åldersblandat? Förskollärares uppfattningar om förskolans ålderskonstellationer och hur de påverkar barnens utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Frykshammar; Charlotte Bemert; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; åldersblandat; åldersindelat; ålderskonstellation; uppfattning;

    Sammanfattning : Den svenska förskolans läroplan beskriver att förskolan ska skapa förutsättningar för utveckling och lärande för alla barn (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Dock förespråkar den varken för någon typ av åldersindelning eller åldersblandning eftersom läroplanens tolkningsbarhet öppnar upp för många olika arbetssätt. LÄS MER

  2. 2. “DET ÄR LIKSOM KUL ATT KOMMA TILL JOBBET OCH JAG HAR ALDRIG KÄNT SÅ INNAN FAKTISKT”; En studie om att vara lärare i ett vithetsnormativt samhälle

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Jonas Andersson; [2023-09-27]
    Nyckelord :Stigmatisering; grundskollärare; kritisk rasteori; yrkesvardag; etnografi; segregation; erkännandeteori;

    Sammanfattning : Målet med kandidatuppsatsen är att undersöka hur lärare upplever sin yrkesvardag. Mot en bakgrund av att läraryrket ofta förstås som ett av de mest belastade yrkena, syftar denna studie till att förstå vad som motiverar lärare till att fortsätta sin yrkesbana. LÄS MER

  3. 3. "Hela stadsdelen måste rivas" - Politikers (re)produktion av segregation i Göteborg

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Beatrice Almroth; [2023]
    Nyckelord :segregation; etnicitet; svenskhet; makt; media; politik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att analysera hur politiker beskriver Göteborgs problem med segregation på ett sätt som kan producera och reproducera maktstrukturer. Undersökningen har en socialkonstruktivistisk ansats och utför en tematisk innehållsanalys på artiklar skrivna av politiker om Göteborgs segregation. LÄS MER

  4. 4. Flodnära utveckling i en social kontex : hur städer kan skapa gröna rekreationsområden på före detta trafikinfrastruktur vid floder

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Olivia Espinosa; [2023]
    Nyckelord :trafikinfrastruktur; grönyta; flodnära utveckling; rekreation; stadsutveckling; kulturell hållbarhet; friyta;

    Sammanfattning : I denna uppsats har flodnära platsers utvecklingspotential för rekreationsvärde undersökts för att få en större förståelse för flodens roll i staden, hur projekt som främjar rekreation kan se ut och vilka rekreationsvärden som ingår, och hur erfarenheter från internationella projekt och vägledande dokument skulle kunna appliceras i en svensk kontext med en tillämpning i Göteborg. Syftet med uppsatsen är att ge ett underlag som planerare kan använda sig av när de undersöker olika möjligheter i städer som har en låg andel parkmiljöer, men som har tillgång till flodnära mark med potential att utvecklas till urbana parker. LÄS MER

  5. 5. Det egna ansvaret En intervjustudie om hur gymnasieelever upplever förväntningar om självständighet och eget ansvar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jakob Olsson; [2022-06-15]
    Nyckelord :Självständighet; skolvalet; marknadisering; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : I den här studien undersöks sex elevers erfarenheter av förväntningar om självständighet och eget ansvar i gymnasieskolan. I studien beskrivs hur förväntningarna påverkat eleverna i valet- och det eventuella bytet av gymnasieskola samt vilken roll de upplever att lärare har i förhållande till förväntningar om självständighet och eget ansvar. LÄS MER