Sökning: "bi konstfack"

Visar resultat 1 - 5 av 258 uppsatser innehållade orden bi konstfack.

  1. 1. Fint&Fult : En undersökning av hur estetiska omdömen kan argumenteras för rationellt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Jessica Isaksson; [2019]
    Nyckelord :Estetik; argumentation; rationell; Fint; Fult;

    Sammanfattning : Hur kan estetiska omdömen diskuteras rationellt?    Syftet med undersökningen är att uppmärksamma att estetiska värdefrågor faktisk spelar roll i skolan på många nivåer som vid bedömningar, kanoniska urval, i diskussioner och sätt att behandla dessa måste hittas. Därför behöver förståelsen för de estetiska värdenas grund öka och i uppsatsen undersöks hur dessa värden kan argumenteras för rationellt. LÄS MER

  2. 2. Konsten att skapa tillsammans : En undersökning om gemensamt bildskapande för elever med NPF-diagnos

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Ellinor Mothander; [2019]
    Nyckelord :Pedagogy; design; flow; interaction; movement; Pedagogik; design; flow; interaktion; rörelse;

    Sammanfattning : Hur kan vi främja interaktion, lustfyllt skapande, lek och kreativitet genom gemensamt bildskapande? Vilka metoder kan gynna personer som upplever det sociala samspelet som svårt? I min undersökning tittar jag på hur en grupp elever med NPF-diagnos kan utvecklas genom att arbeta tillsammans med bildskapande. Jag menar att någonting positivt händer i det kollektiva. LÄS MER

  3. 3. Vision – person - avtryck : Manne Ingelög och Höglandsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Anna Segelman; [2015]
    Nyckelord :Praktisk estetisk profil; individualisering; praktiskt skapande arbete; samlad undervisning; gemenskap och reformpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka Höglandsskolans historiska utveckling från det att den grundades 1931 fram till idag. I mitt arbete har jag utgått från följande frågeställningar; Vilken vision hade Manne Ingelög när han startade Höglandsskolan?, Varifrån hämtade han sin inspiration?, Vad i Manne Ingelögs vision har levt kvar under åren? och Vad har gjort att skolan fortfarande lever kvar? För att kunna hitta svaren på dessa frågor genomfördes en kvalitativ fallstudie. LÄS MER

  4. 4. Ljusprojektioner och ränder : om magiska ögonblick och skapandet av en gestaltningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Fanny Hyrske; [2015]
    Nyckelord :lightprojection; pattern; form; stripes; fenomenology; grounded theory; ljusprojektion; mönster; form; ränder; fenomenologi; grundad teori;

    Sammanfattning : Hur upplever vi former och färger när de flyttas från ett papper till ljusprojektioner? Det här är en av frågorna jag ville få svar på när jag började med detta projekt. Allting utmynnade sig i en studie jag valt att kalla för, Ljusprojektioner och ränder. LÄS MER

  5. 5. DREAMTALK : experimentell film som pedagogisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Sunna Lundqvist; [2015]
    Nyckelord :mediepedagogik; berättarstruktur; narrativ; experimentell; film; pedagogiskresurs; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att belysa hur experimentell film kan vara en resurs inom ramen för mediepedagogik för att arbeta med narrativa konstruktioner inom rörlig bild. Konstnären Keren Cytter skapar egensinniga videoverk där dialogen står i fokus på ett närmast teatraliskt sätt men vars historier är svårtillgängliga på grund av uppbrutna berättarstrukturer. LÄS MER