Sökning: "samlad undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden samlad undervisning.

  1. 1. Strategier hos kristna lärare inom Sveriges skolor - med ett extra fokus på naturvetenskapsundervisning

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Erik Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Teacher strategies; education; Christianity; Lärarstrategier; undervisning; kristendom;

    Sammanfattning : Denna studie för till ljuset strategier som kristna lärare använder i sitt yrkesliv. Särskilt intresse under slutanalysen ges till de strategier som är specifikt aktuella i naturvetenskapsundervisning. Utöver lärarstrategier presenteras resultat om kommentarer kring yrkets lämplighet för kristna. LÄS MER

  2. 2. ”Om man ska lära sig att läsa så måste man vara sugen på att läsa.” : Lärares syn på läslust och hur de arbetar med elevernas läslust i åtanke

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Jansson; [2022]
    Nyckelord :Läslust; läsfrämjande; böcker; läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur lärarnas tankar kring läslusten och motiv för hur man arbetar med den ska bidra till en medvetenhet kring det läsfrämjande arbetets roll i klassrummet och hur den kan utvecklas. Studien riktar in sig på arbetet med elever under de tidiga årskurserna 1–3. LÄS MER

  3. 3. Yngre elever lär klockan : En systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande av tid på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lina Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Analog klocka; elevstrategier; inlärningsprocess; lågstadiet; tid; undervisning; visare;

    Sammanfattning : Elevers skoldag är uppbyggd utifrån olika klockslag. Eleverna börjar skolan vid en viss tid och har raster och lunch vid andra förutbestämda tider. Trots att elever i stor utsträckning styrs av klockan i vardagen är det många elever som upplever svårigheter vid inlärning av klockan. LÄS MER

  4. 4. Medier och digitala verktyg i hem- och konsumentkunskaps undervisning : En kvalitativ intervjustudie med lärare i Hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Ekström; [2022]
    Nyckelord :IT; IKT; Lärande; Hkk;

    Sammanfattning : Bakgrund Det har inte funnits en gemensam strategi för skolornas digitalisering sedan införandet av 1:1 satsning av datorer i skolan förrän 2017, regeringen införde då en Nationell digitaliseringsstrategi för skolväsendet. Strategin benämner att lärare ska…”använda ändamålsenliga digitala verktyg i utbildningen”. LÄS MER

  5. 5. Elevers svårigheter med bevisföring i geometri : En litteraturstudie om högstadie- och gymnasieelevers svårigheter inom bevisföring i geometri

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Nils Strandler; Donna Mach; [2022]
    Nyckelord :Geometri; bevisföring; bevis; van Hiele; svårigheter;

    Sammanfattning : Elevers kunskaper inom bevisföring i geometri har länge presenterats som bristande, både nationellt och internationellt. Denna litteraturstudie syftar till att studera vilka svårigheter elever stöter på i arbetet med bevisföring inom geometri för att ge en samlad bild av vanliga missuppfattningar. LÄS MER