Sökning: "bild hjälpmedel i förskolan"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden bild hjälpmedel i förskolan.
16. Pedagogers uppfattning om bild- och teckenkommunikation i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Följande studien handlar om pedagogers uppfattningar om bild- och teckenkommunikation i förskolan. Studien utgår från kvalitativa intervjuer med sammanlagt sex förskollärare. LÄS MER
17. Skapande verksamhet i förskola och förskoleklass
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien är att se och i så fall hur pedagogerna arbetar på olika sätt med skapande verksamhet iförskola och i förskoleklasser? Vad använder pedagogerna för olika uttrycksformer? Hur arbetar man medskapande verksamhet i förskolan och i förskoleklass?I studien observerades med hjälp av anteckningar som datainsamlings - metod. Under observationstillfällena,studerades, hur pedagogerna arbetar. LÄS MER
18. Bildens betydelse för barns/elevers skrivutveckling : hur bilden kan påverka som ett hjälpmedel för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Studien syftar även till att konkretisera om bilden som pedagogiskt hjälpmedel stimulerar läs- och skrivinlärningen. Vår uppsats behandlar bildens betydelse för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter. Med bildens betydelse menar vi hur den påverkar den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER
19. Med en kamera i hand. : En fältstudie om hur barn utforskar sin vardag på förskolan med hjälp av digitalkamera.
Magister-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : I en fältstudie på en förskola studeras förskolebarns användande, upptäckande och undersökande av förskolans vardagsmiljö med hjälp av digitalkamera. Syftet med detta är att visa hur förskolebarn, med kameran som hjälpmedel, vill och kan berätta om sin verklighet och vardag inom förskolans kontext. LÄS MER
20. Att finna glädjen i sagoläsning och berättandet : En undersökning av hur pedagoger i förskola/förskoleklass inspirerar barn till att uptäcka glädjen kring berättandet och sagoläsningen.
Kandidat-uppsats, Institutionen för humanioraSammanfattning : Syftet med vår uppsats var att skapa oss en bild om hur förskollärare inom förskola/förskoleklass inspirerar barn till att upptäcka glädjen med sagoläsning och muntligt berättande. Vi genomförde en undersökning med hjälp av kvantitativa enkäter och kvalitativa intervjuer och observationer av lärare i förskolan. LÄS MER