Sökning: "bild hjälpmedel i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden bild hjälpmedel i förskolan.

  1. 16. Pedagogers uppfattning om bild- och teckenkommunikation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Rebecka Göransson; Nilsson Rebecca; [2012]
    Nyckelord :kommunikation; språkutveckling; förskola; bild; tecken; Vygotskij; artefakter;

    Sammanfattning : Följande studien handlar om pedagogers uppfattningar om bild- och teckenkommunikation i förskolan. Studien utgår från kvalitativa intervjuer med sammanlagt sex förskollärare. LÄS MER

  2. 17. Skapande verksamhet i förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christina Krantz-Kjörk; Theresa Johannesson; [2012]
    Nyckelord :Skapande verksamhet; estetiska läroprocesser; fant;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien är att se och i så fall hur pedagogerna arbetar på olika sätt med skapande verksamhet iförskola och i förskoleklasser? Vad använder pedagogerna för olika uttrycksformer? Hur arbetar man medskapande verksamhet i förskolan och i förskoleklass?I studien observerades med hjälp av anteckningar som datainsamlings - metod. Under observationstillfällena,studerades, hur pedagogerna arbetar. LÄS MER

  3. 18. Bildens betydelse för barns/elevers skrivutveckling : hur bilden kan påverka som ett hjälpmedel för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Elin Billström; Jenny Gunnarsson; [2012]
    Nyckelord :Bildspråk; Reggio Emilia; Dyslexi;

    Sammanfattning : Studien syftar även till att konkretisera om bilden som pedagogiskt hjälpmedel stimulerar läs- och skrivinlärningen. Vår uppsats behandlar bildens betydelse för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter. Med bildens betydelse menar vi hur den påverkar den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  4. 19. Med en kamera i hand. : En fältstudie om hur barn utforskar sin vardag på förskolan med hjälp av digitalkamera.

    Magister-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Anna Bergdahl Gustafsson; [2012]
    Nyckelord :visuella media; fältstudie; förskola; pedagogisk dokumentation; förskolebarn; kunskapande aktörer; digitalkamera;

    Sammanfattning : I en fältstudie på en förskola studeras förskolebarns användande, upptäckande och undersökande av förskolans vardagsmiljö med hjälp av digitalkamera. Syftet med detta är att visa hur förskolebarn, med kameran som hjälpmedel, vill och kan berätta om sin verklighet och vardag inom förskolans kontext. LÄS MER

  5. 20. Att finna glädjen i sagoläsning och berättandet : En undersökning av hur pedagoger i förskola/förskoleklass inspirerar barn till att uptäcka glädjen kring berättandet och sagoläsningen.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora

    Författare :Lillemor Svensson; Anna Nimmersjö; [2007]
    Nyckelord :Läs och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats var att skapa oss en bild om hur förskollärare inom förskola/förskoleklass inspirerar barn till att upptäcka glädjen med sagoläsning och muntligt berättande. Vi genomförde en undersökning med hjälp av kvantitativa enkäter och kvalitativa intervjuer och observationer av lärare i förskolan. LÄS MER