Sökning: "bild hjälpmedel i förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden bild hjälpmedel i förskolan.

  1. 11. Barn kommunicerar! : En studie om hur pedagoger och barn kan kommunicera med hjälp av estetiska aktiviteter.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Hjerpe; Helena Påhlson; [2017]
    Nyckelord :Kommunikation; estetiska aktiviteter; sagoläsning; bild; musik och förskola;

    Sammanfattning : BakgrundDenna studie undersöker hur pedagoger kan kommunicera med barn genom estetiska aktiviteter i förskolan.SyfteDetta arbete har som syfte att bidra med kunskap om barns kommunikation genom estetiska aktiviteter. Mer specifikt studeras här kommunikationen mellan barn och pedagoger i samband med estetiska aktiviteter. LÄS MER

  2. 12. Barns rätt till delaktighet och digitala medier i förskolan : - sett ur några förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Fanny Larsson; Emma Olofsson; [2015]
    Nyckelord :Meningsskapande; Kommunikation; Digitala medier; Delaktighet; Socialsemiotik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur några förskollärare uppfattar sina sätt att erbjuda barn utrymme att uttrycka sig med hjälp av digitala medier. Forskningsintresset har sitt fokus på barns delaktighet och möjlighet att skapa mening i kommunikation i förskolan. LÄS MER

  3. 13. Säg det med en bild - Ett utvecklingsarbete av bildstöd i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rebecca Forster; [2015]
    Nyckelord :Alternativ kommunikation; bildstöd; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att utveckla bildstöd som ett verktyg i arbetet med barnsspråkutveckling. Ett av studiens fokus har legat på hur man kan stödja flerspråkiga barnskommunikation för att öka barnens delaktighet. Studien är ett utvecklingsarbete där vi använtobservation och intervju som metod. LÄS MER

  4. 14. Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johanna Carlbom; [2014]
    Nyckelord :Matematik; förskolan; Lpfö98; inspirerande; innehåll;

    Sammanfattning : Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan Författare: Johanna Carlbom Termin och år: HT 2013 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Agneta Simeonsdotter Svensson Examinator: Annika Bergviken Rensfeldt Rapportnummer: HT13-2920-040 Nyckelord: Matematik, förskolan, Lpfö98, inspirerande, innehåll Sammanfattning: Den här studien utgår från intervjuer och observationer från två olika förskolor där författaren undersökt hur de arbetar med matematik. Syftet med undersökningen var att se när och hur barnen ges tillfälle att arbeta med matematik. LÄS MER

  5. 15. "Hemliga dörren" : En studie om pekplattan som pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Alm; [2014]
    Nyckelord :Dokumentationsverktyg; förskola; iPad; kompetensutveckling; lärande; pekplatta;

    Sammanfattning : I denna studie har pekplattan som pedagogiskt läromedel i förskolan undersökts. Det övergripande syftet var att ta reda på hur verktyget nyttjades och vilka möjligheter till utveckling och lärande barnet kunde utveckla. Tanken var även att få en bild av vilken kompetens och kunskaper som krävdes av pedagogerna för brukandet av iPad. LÄS MER