Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bildstöd för flerspråkiga barn i förskolan : en observations och intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Britt-Marie Gustafsson; Jihan Karem; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; Bildstöd; Språkutveckling; Inkludering; Demokrati; Proximala utvecklingszonen; Scaffolding; Förskola; Minskad stress;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en bild av hur förskollärare använder bildstöd som pedagogiskt redskap för flerspråkiga barn och vilken påverkan förskollärarnas användning av bildstöd kan ha för flerspråkiga barn i förskolan. Studien utgår ifrån det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Tydliggörande pedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med tydliggörande pedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kristofer Jansson; Jenny Södergren; [2022]
    Nyckelord :arbetslag; förskolebarn; förskola; förskollärare; tydliggörande pedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar med tydliggörande pedagogik i förskolan. Tydliggörande pedagogik handlar om att använda olika hjälpmedel och redskap för att göra undervisningen begriplig, hanterbar och meningsfull för alla barn. LÄS MER

  3. 3. Alla barns rätt till delaktighet : En studie om hur och på vilka villkor förskollärare arbetar för att barn i behov av särskilt stöd blir delaktiga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sara Jonsson; Emma Westford; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; delaktighet; förskolan; förskollärare; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar för att barn i behov av särskilt stöd ska bli delaktiga i förskolans undervisning, samt på vilka villkor förskollärare arbetar med detta. Studien bidrar till att öka kunskapen kringvilka metoder och verktyg som förskollärare kan använda sig av i arbetet med delaktighet för att stödja barn i behov av särskilt stöd, samt uppmärksamma vilka åtgärder som krävs för att förskollärare ska uppnå detta. LÄS MER

  4. 4. Estetiska uttrycksformer som stöd för barns tidiga språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emma Möller; Emelie Rasmusson; [2021]
    Nyckelord :Bild; estetiska uttrycksformer; förskola; musik; språkutveckling; utvecklingspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare och specialpedagoger resonerar och arbetar med de estetiska ämnena, bild och musik som stöd för barns tidiga språkutvecklingen. Intervjuerna som genomfördes var med tre förskollärare och en specialpedagog från tre olika förskolor i två olika kommuner i Skåne. LÄS MER

  5. 5. ”Du det är så jävla viktigt!” : En kvalitativ studie av hur musik används i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ramón Bendix-Benitez; Kalle Nimhagen; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; musik; musikdidaktik; musikpedagogik; musikundervisning;

    Sammanfattning : Musik spelar en stor roll i barns liv och har en självklar plats med en lång tradition i förskolans undervisning. Därför vill vi i denna uppsats undersöka och analysera hur förskolepedagoger ser på musikens roll i förskolan och hur, när och varför de använder musik. LÄS MER