Sökning: "bilder i läromedel"
Visar resultat 21 - 25 av 206 uppsatser innehållade orden bilder i läromedel.
21. Får jag vara med? : En innehållsanalys av två läromedel i svenska som andraspråk på gymnasiet med fokus på etnisk och religiös mångfald
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Abstract: Syftet med uppsatsen har varit att undersöka i vilken utsträckning läromedel i svenska som andraspråk på gymnasiet innehåller etnisk och religiös mångfald, samt hur utvalda delar framställs med fokus på etnisk och religiös inkludering. Arbetets teoretiska ramverk har utgjorts av representationsteori, begreppet orientalism samt begreppet etnocentrism. LÄS MER
22. Normikriittisyyttä kuvin ja sanoin lasten kuvakirjassa : Aino Havukaisen ja Sami Toivosen teos Tatu ja Patu – Kovaa menoa kiskoilla normeja laajentavana oppimateriaalina äidinkielen opetuksessa
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/FinskaSammanfattning : I denna kandidatuppsats i kursen finska för modersmålslärare undersöker jag normkritik i en barnbilderbok. I studien analyserar jag bilderboken Tatu och Patu – Kovaa menoa kiskoilla, som är skriven och illustrerad av Aino Havukainen och Sami Toivonen (2020). LÄS MER
23. Skildringen av afrikaner : En bildanalys över framställningen av afrikaner och västerlänningar i slutet av 1800-talet i brittiska tidningen PUNCH
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Detta arbete utgör en bildanalys av ett antal bilder publicerade på slutet av 1800-talet i den brittiska tidningen PUNCH som skildrar afrikaner och västerlänningar med syfte att synliggöra hur afrikaner kontra västerlänningar skildras utifrån frågeställningarna: - Hur framställs afrikaner i bilder från slutet av 1800-talet från tidningen PUNCH? - Vilka skillnader finns i framställningen av afrikaner kontra västerlänningar i bilder från slutet av 1800-talet från tidningen PUNCH? Denna analys har genomförts med utgångspunkt i postkolonial teori, det postkoloniala perspektivet, och diverse forskning på området. Det finns en hel del forskning gällande kolonialismen och koloniseringen av Afrika, och här har främst John Kiarie Wa’Njogu samt Ronald B. LÄS MER
24. Historiedidaktisk läromedelsanalys : En multimodal studie av läromedel för årskurserna 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : I den här multimodala studien analyseras två historieläromedel som är avsedda för mellanstadiet. Fokuset ligger på hur bilder används, vilken funktion de har, samt hur text och bilder samspelar med varandra i de båda läromedlen. LÄS MER
25. En jämförelse mellan text och bild utifrån ett genusperspektiv : Beskrivning av karaktärer och fördelning mellan kvinnliga och manliga karaktärer i en läromedelsanalys av ett läromedel för grundskolan F-3 ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I denna studie genomfördes en läromedelsanalys av en läsebok. Läseboken Nyckeln tillskatten ingår i en serie läromedel för årskurs 1 till 3, den specifika läseboken som valtsut till denna studie används i årskurs 3. LÄS MER