Sökning: "bildskapande i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden bildskapande i skolan.

  1. 16. Bildens betydelse för barns/elevers skrivutveckling : hur bilden kan påverka som ett hjälpmedel för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Elin Billström; Jenny Gunnarsson; [2012]
    Nyckelord :Bildspråk; Reggio Emilia; Dyslexi;

    Sammanfattning : Studien syftar även till att konkretisera om bilden som pedagogiskt hjälpmedel stimulerar läs- och skrivinlärningen. Vår uppsats behandlar bildens betydelse för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter. Med bildens betydelse menar vi hur den påverkar den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  2. 17. Fem fritidspedagogers syn på bilskapande som lärande på fritidshemmet

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Ann Persson; Josefin Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Bild; bildskapande; formellt lärande; fritidshem; fritidspedagog; informellt lärande; pedagogik och planering.;

    Sammanfattning : Läroplanen (Lgr11) anser att bild är en viktig del i människors liv när det gäller att lära sig olika saker men även hur människan upplever sig själv och andra. Bild är något vi möter dagligen i våra liv både inom skolan och inom fritidshemmet. LÄS MER

  3. 18. Bildens roll i den pedagogiska verksamheten – en litteraturstudie

    C-uppsats,

    Författare :Jennifer Wilén; Fanny Zetterqvist; [2011]
    Nyckelord :Bild; bildskapande; lärande; utveckling; förskola;

    Sammanfattning : Frågeställningar - Hur har bildens roll i den pedagogiska verksamheten sett ut ur ett historiskt perspektiv? - Vad säger den av oss utvalda litteraturen om bild i den pedagogiska verksamheten? - Vad kan barn lära sig vid skapande av bilder, utifrån litteraturen?MetodFör att kunna redogöra för dessa frågor har vi gjort en litteraturstudie. Detta har vi gjort med hjälp av enkvalitativ textanalys. LÄS MER

  4. 19. Rosa drakar och heroiska prinsessor?- En studie kring genus och barnbilder

    C-uppsats,

    Författare :Sara Wiksén; [2011]
    Nyckelord :Genus; barn; bilder; sociokulturell teori; semioti;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur de rådande normerna kring genus tar sig uttryck i de bilder barn skapar ochi deras motivval. Blir det en skillnad om pedagogerna i förskolan arbetar medvetet och aktivt med genuspedagogik?Våra huvudfrågor är vilka motivval vi kan urskilja i barnens teckningar och om motiven skiljer sig åt mellan flickor ochpojkars teckningar? Skiljer sig pojkarnas respektive flickornas teckningar åt från en vanlig förskola och skola frånteckningar i en genusförskola? Vi har jämfört teckningar av barn från en förskola som arbetar aktivt medgenuspedagogik med teckningar av barn som går i traditionella förskolor och skolor. LÄS MER

  5. 20. ”Inte som andra ämnen.” En studie av niondeklassares åsikter om skolämnet Bild

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sara Hanson; [2011]
    Nyckelord :Bild; visuellt; estetik; medialt;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka attityder och förhållningssätt elever i årskurs 9 har till ämnetBild. Metod för undersökningen är kvantitativa enkäter samt kvalitativa intervjuer. Materialet som behandlasbestår av enkäter riktad till 0 elever samt intervjuer med 4 elever i årskurs 9. LÄS MER