Sökning: "bildskapande i skolan"
Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden bildskapande i skolan.
16. Bildens betydelse för barns/elevers skrivutveckling : hur bilden kan påverka som ett hjälpmedel för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Studien syftar även till att konkretisera om bilden som pedagogiskt hjälpmedel stimulerar läs- och skrivinlärningen. Vår uppsats behandlar bildens betydelse för barn/elever med läs- och skrivsvårigheter. Med bildens betydelse menar vi hur den påverkar den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER
17. Fem fritidspedagogers syn på bilskapande som lärande på fritidshemmet
M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Läroplanen (Lgr11) anser att bild är en viktig del i människors liv när det gäller att lära sig olika saker men även hur människan upplever sig själv och andra. Bild är något vi möter dagligen i våra liv både inom skolan och inom fritidshemmet. LÄS MER
18. Bildens roll i den pedagogiska verksamheten – en litteraturstudie
C-uppsats,Sammanfattning : Frågeställningar - Hur har bildens roll i den pedagogiska verksamheten sett ut ur ett historiskt perspektiv? - Vad säger den av oss utvalda litteraturen om bild i den pedagogiska verksamheten? - Vad kan barn lära sig vid skapande av bilder, utifrån litteraturen?MetodFör att kunna redogöra för dessa frågor har vi gjort en litteraturstudie. Detta har vi gjort med hjälp av enkvalitativ textanalys. LÄS MER
19. Rosa drakar och heroiska prinsessor?- En studie kring genus och barnbilder
C-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur de rådande normerna kring genus tar sig uttryck i de bilder barn skapar ochi deras motivval. Blir det en skillnad om pedagogerna i förskolan arbetar medvetet och aktivt med genuspedagogik?Våra huvudfrågor är vilka motivval vi kan urskilja i barnens teckningar och om motiven skiljer sig åt mellan flickor ochpojkars teckningar? Skiljer sig pojkarnas respektive flickornas teckningar åt från en vanlig förskola och skola frånteckningar i en genusförskola? Vi har jämfört teckningar av barn från en förskola som arbetar aktivt medgenuspedagogik med teckningar av barn som går i traditionella förskolor och skolor. LÄS MER
20. ”Inte som andra ämnen.” En studie av niondeklassares åsikter om skolämnet Bild
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka attityder och förhållningssätt elever i årskurs 9 har till ämnetBild. Metod för undersökningen är kvantitativa enkäter samt kvalitativa intervjuer. Materialet som behandlasbestår av enkäter riktad till 0 elever samt intervjuer med 4 elever i årskurs 9. LÄS MER