Sökning: "bildskapande i skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden bildskapande i skolan.

  1. 6. Konsten att skapa tillsammans : En undersökning om gemensamt bildskapande för elever med NPF-diagnos

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Ellinor Mothander; [2019]
    Nyckelord :Pedagogy; design; flow; interaction; movement; Pedagogik; design; flow; interaktion; rörelse;

    Sammanfattning : Hur kan vi främja interaktion, lustfyllt skapande, lek och kreativitet genom gemensamt bildskapande? Vilka metoder kan gynna personer som upplever det sociala samspelet som svårt? I min undersökning tittar jag på hur en grupp elever med NPF-diagnos kan utvecklas genom att arbeta tillsammans med bildskapande. Jag menar att någonting positivt händer i det kollektiva. LÄS MER

  2. 7. Från något litet kan det bli något stort : Hur elever i åk 9 använder sig av bildämnet på fritiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Caroline Näslund; [2019]
    Nyckelord :visual literacy; visual studies; digitalisering; digital bildundervisning;

    Sammanfattning : I denna studie används visual studies för att undersöka hur elever i grundskolans årskurs 9 använder sig av kunskaperna de skaffat sig under bildundervisningen när de skapar bilder utanför skolan. Fem ungdomar har deltagit i enskilda semistrukturerade intervjuer, genomförda och tolkade utifrån en hermeneutisk ansats för att få en helhetsbild av deras attityder mot bildvärldarna de rör sig i. LÄS MER

  3. 8. Äger eller suger? : En studie av elevers upplevelser av delaktighet vid användandet av digitala läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Susanne Fahlesson; Agneta Bergelin; [2019]
    Nyckelord :analysis; aspects of participation image; digital educational material; digital educational tools; digitalisation; engagement; equal education; inclusion; participation; participation model; recognition; autonomi.; bildanalys; delaktighet; delaktighetsaspekter; delaktighetsmodellen; digitala läromedel; digitalisering; engagemang; erkännande; inkludering; likvärdig utbildning; tillgänglighet; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Abstrakt   Detta examensarbete handlar om att genomföra en kvalitativ fallstudie och med hjälp av metoderna bildanalys och gruppintervjuer öka kunskapen om elevers upplevelser av delaktighet vid användandet av digitala läromedel. I studien ingick 18 elever i årskurs 4 i en skola i norra Sverige samt deras tre undervisande lärare. LÄS MER

  4. 9. ”För att fiskar brukar ju ha en mun” : En studie med elever om deras syn på skapande inom bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Daniel Olsson; [2018]
    Nyckelord :bildskapande i skolan; elevbilder; bildelicitering; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie ligger fokus på vad intervjuade elever berättar om sitt bildskapande. 35 elever, 9 år gamla, från en grundskola i Uppsala kommun har medverkat. På skolan har tre bildlektioner ägt rum. LÄS MER

  5. 10. "Jaa, men bild… det är ju allt!" : En kvalitativ undersökning om elevers och bildlärares uppfattningar om bildämnets plats, roll och funktion i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Bild

    Författare :Lovisa Augustsson; [2018]
    Nyckelord :bild; bildskapande; bild i skolan; bildundervisning; visuell läskunskap; estetik; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : "Jaa, men bild…det är ju allt!" – En kvalitativ undersökning om elevers och bildlärares uppfattningar om bildämnets plats, roll och funktion i skolan är en intervjustudie vilken syftar till att få ökad kunskap om bildlärares och gymnasieelevers uppfattningar om bildundervisning och bildskapande, samt om bildämnets plats, roll och funktion i skolan. Materialet som behandlas består av gruppintervjuer med tre verksamma bildlärare, två estetelever i årskurs 3 samt två teknikelever i årskurs 1. LÄS MER