Sökning: "bråk i skolan"

Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser innehållade orden bråk i skolan.

  1. 11. Bråk i matematikläromedel : En jämförande studie mellan svenska och finska läromedel gällande arbetsområdet bråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Axelsson; Grace Heinin; [2017]
    Nyckelord :Matematik; Finska och svenska läromedel; Läromedelsanalys; Undervisning i bråk.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa bråkräkningens roll i den svenska respektive finska skolan genom att undersöka matematiska läromedel för elever. Bråkräkningen är en matematisk baskunskap som ligger till grund för andra områden inom matematiken som algebra, procenträkning samt att de aktuella räknereglerna för decimaltal motsvarar reglerna för bråk (Ma, 1999, s. LÄS MER

  2. 12. Räkna med bråk : En litteraturstudie om viktiga aspekter för att elever i årskurs 4-6 skall utveckla förståelse för bråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Sörnäs; [2016]
    Nyckelord :Bråk; förståelse; svårigheter; undervisningsmetoder; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att få kunskap om viktiga aspekter för att elever i årskurs 4-6 skall utveckla förståelse för bråk. Utifrån syftet formulerades följande frågeställning: Vilka undervisningsmetoder kan underlätta elevers förståelse av bråk. LÄS MER

  3. 13. Det kan börja som en lek, men sluta som bråk… : En kvalitativ intervjustudie om konflikthantering ur ett fritidspedagogsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Linn Andersson; [2016]
    Nyckelord :Konflikthantering; konstruktiva; destruktiva; kommunikation; samverkansmodellen;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet har utformats genom en kvalitativ intervjustudie. Syftet med studien har varit att skapa förståelse för hur fritidspedagoger förstår och tänker om konflikter i sin yrkesroll och arbetet med konflikter elever emellan, samt mellan elever och vuxna i skolan. LÄS MER

  4. 14. På vilket sätt skapar stadieövergången mellan högstadiet och gymnasiet problem för elever i matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ann Wikman; [2016]
    Nyckelord :matematikkunnande; stadieövergång; gymnasiet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Många anser att elevers matematikkunnande är bristfälligt och att skolan inte fullföljer sitt uppdrag när det gäller att ge de blivande samhällsmedborgarna goda kunskaper i matematik. Flera tidigare studier har visat att stadieövergångar kan vara mycket problematiska för elever/studenter när det gäller matematik. LÄS MER

  5. 15. Räkna med bråk : En litteraturstudie om viktiga aspekter för att elever i årskurs 4-6 skall utveckla förståelse för bråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Sörnäs; [2016]
    Nyckelord :Bråk; förståelse; svårigheter; undervisningsmetoder; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att få kunskap om viktiga aspekter för att elever i årskurs 4-6 skall utveckla förståelse för bråk. Utifrån syftet formulerades följande frågeställning: Vilka undervisningsmetoder kan underlätta elevers förståelse av bråk. LÄS MER