Sökning: "branding av städer"

Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden branding av städer.

  1. 16. Dr. Jekyll & Mr. Hyde - En platsidentitets omvandling

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Henrik Johansson; Malin To; [2016]
    Nyckelord :place branding; place identity; political dimensions; internal stakeholders; Rosenlund; platsvarumärke; platsidentitet; politiska dimensioner; interna intressenter; Rosenlund;

    Sammanfattning : På grund av globaliseringen har konkurrensen mellan städer på senare tid ökat. Platser kan differentiera sig genom att arbeta med uppmärksamhet, inflytande, marknader, företag och evenemang. Detta medför att platsernas roll har förändrats där det riktas ett rampljus mot konstruktionen av platsvarumärke. LÄS MER

  2. 17. ”En död kanin kan inte attrahera någon.” City branding: En fallstudie om Göteborg

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Angelica Roos; Jonna Sandström; [2015-10-08]
    Nyckelord :City branding; Network governance; fallstudie;

    Sammanfattning : City branding är ett forskningsområde som har tagit plats på den internationella scenen. I ett samhälle som blir mer globaliserat är det av yttersta vikt att städer skapar sig ett varumärke och profilerar sig som annorlunda. LÄS MER

  3. 18. The involvement of a university as a stakeholder in the place branding process. Case:Jönköping Science City

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Kristian Kassabian; Tobias Goldman; [2015]
    Nyckelord :place branding; stakeholder; stakeholder involvement;

    Sammanfattning : Background: Strategic place branding has gained increased recognition lately, both scholarly and inpractice. Because of globalization, cities are today constantly competing with othercities all over the world. Therefore it is today important for a city to communicate animage that is distinguished from others. LÄS MER

  4. 19. Var unik! : en litteraturstudie kring stadsprofilering som verktyg vid stadsplanering

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Elsa Karlberg; Ylva Hartman Magnusson; [2014]
    Nyckelord :kommodifiering; entreprenöriellt styre; gentrifiering; Malmö stad; Citytunneln; stadsprofilering; den kreativa klassen;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar hur städer styrs och marknadsförs idag och vilka konsekvenser detta får för stadens invånare. Ambitionen är att synliggöra maktdiskurser bakom stadsplanering, i ett globalt och lokalt sammanhang. En ökad förståelse för stadsutvecklingsprocesser kan bidra till en demokratisering av desamma. LÄS MER

  5. 20. Evig temporäritet och skön platsmarknadsföring : kulturkartans betydelse för kulturellt hållbar stadsutveckling

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Maria Bolin; [2014]
    Nyckelord :kulturell hållbarhet; hållbar stadsutveckling; temporäritet; stadens mellanrum; platsmarknadsföring; cultural planning; Norra Sorgenfri; Malmö;

    Sammanfattning : Malmös omvandling från industristad till kunskapsstad har inte undgått många. Det är dock inte enbart fysiska strukturer och stadslandskapet som förändrats, utan länge har kommunens kommunikatörer arbetat med att tvätta bort imagen av Malmö som industristad. LÄS MER