Sökning: "branding av städer"
Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden branding av städer.
16. Dr. Jekyll & Mr. Hyde - En platsidentitets omvandling
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : På grund av globaliseringen har konkurrensen mellan städer på senare tid ökat. Platser kan differentiera sig genom att arbeta med uppmärksamhet, inflytande, marknader, företag och evenemang. Detta medför att platsernas roll har förändrats där det riktas ett rampljus mot konstruktionen av platsvarumärke. LÄS MER
17. ”En död kanin kan inte attrahera någon.” City branding: En fallstudie om Göteborg
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/FörvaltningshögskolanSammanfattning : City branding är ett forskningsområde som har tagit plats på den internationella scenen. I ett samhälle som blir mer globaliserat är det av yttersta vikt att städer skapar sig ett varumärke och profilerar sig som annorlunda. LÄS MER
18. The involvement of a university as a stakeholder in the place branding process. Case:Jönköping Science City
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Internationella HandelshögskolanSammanfattning : Background: Strategic place branding has gained increased recognition lately, both scholarly and inpractice. Because of globalization, cities are today constantly competing with othercities all over the world. Therefore it is today important for a city to communicate animage that is distinguished from others. LÄS MER
19. Var unik! : en litteraturstudie kring stadsprofilering som verktyg vid stadsplanering
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Denna uppsats behandlar hur städer styrs och marknadsförs idag och vilka konsekvenser detta får för stadens invånare. Ambitionen är att synliggöra maktdiskurser bakom stadsplanering, i ett globalt och lokalt sammanhang. En ökad förståelse för stadsutvecklingsprocesser kan bidra till en demokratisering av desamma. LÄS MER
20. Evig temporäritet och skön platsmarknadsföring : kulturkartans betydelse för kulturellt hållbar stadsutveckling
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Malmös omvandling från industristad till kunskapsstad har inte undgått många. Det är dock inte enbart fysiska strukturer och stadslandskapet som förändrats, utan länge har kommunens kommunikatörer arbetat med att tvätta bort imagen av Malmö som industristad. LÄS MER