Sökning: "branding av städer"

Visar resultat 6 - 10 av 41 uppsatser innehållade orden branding av städer.

  1. 6. Klimatanpassad planering och socio-spatialitet i den entreprenöriella staden : En fallstudie av södra Hyllie i Malmö

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Martin Kral; Leo Tannerfalk; [2021]
    Nyckelord :environmental gentrification; environmental justice; klimatanpassad planering; Malmö; socio-spatial; södra Hyllie;

    Sammanfattning : De kraftiga skyfall som drabbat Malmö har fört klimatanpassad planering högre upp på agendan. Parallellt har nyliberala strömningar gjort städer mer entreprenöriella, där mycket fokus legat på stadsmarknadsföring i hopp om att stärka skatteunderlaget. Klimatanpassad planering har i sin tur integrerats i denna metod. LÄS MER

  2. 7. Konsten att sälja en plats : En fallstudie om Karlskoga kommuns platsmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Johan Almqvist; Anton Nilsson; [2020]
    Nyckelord :platsmarknadsfröing; inkluderande platsmarknadsföring; postpolitik; entreprenörsstad;

    Sammanfattning : I takt med övergången från industrisamhälle till kunskapssamhälle förändrades platsmarknadsföringens praktik. Faktorer som ökad globalisering och större rörlighet av varor och tjänster har lett till en ny konkurrenssituation länder, städer, regioner och kommuner emellan. LÄS MER

  3. 8. Uppsala - Sveriges bästa cykelstad : Länken mellan identiteten som cykelstad och varumärket cykelstaden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Jonna Malmback; [2019]
    Nyckelord :city branding; place branding; city branding; place branding; platsidentitet; cyklism; cykelstad;

    Sammanfattning : Många städer försöker utmärka sig på den globala världsmarknaden genom att skapa varumärken för sin stad, så kallade city- och place branding, som översätts till marknadsföring på svenska. Dessa begrepp har fått relativt lite plats inom forskningen, vilket har resulterat i att konsekvenserna av att använda sig av city- och place branding är tämligen okända. LÄS MER

  4. 9. Plats i förändring : En fallstudie över hur Solna stad och Stockholms stad använt sig av platsmarknadsföring för Hagastaden

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Linn Henriksson; Julia Ågren; [2019]
    Nyckelord :Platsmarknadsföring; City Branding; Place Branding; Place Marketing; Hagastaden; Stockholms stad; Solna stad; Globalisering; Fysisk Planering;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om vilken betydelse platsmarknadsföring har för den kommunala fysiska planeringen. Syftet med undersökningen är att redogöra för avsikten, processen och mottagandet av platsmarknadsföring. LÄS MER

  5. 10. Grön Platsmarknadsföring: En fallstudie av Växjö & Malmö

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Wiktor Bergsand; [2018-08-09]
    Nyckelord :Green place branding; Place branding; Växjö; Malmö;

    Sammanfattning : Grön platsmarknadsföring är ett koncept som nyligen uppstått som ett forskningsområde och har uppstått som ett resultat av ett ökat intresse från lokala makthavare att marknadsföra sig som gröna. Detta är i sin tur inlindat i ett mer allmänt ökat intresse att framställa produkter som gröna. LÄS MER