Sökning: "branding principles"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden branding principles.

  1. 1. “The Unveiling of Consumer Perceptions” A qualitative study on how consumers view racial representation by iconic brands

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nazerath Sithara Novak; Josephine Hannah Palmeholt-Letchumanan; [2023]
    Nyckelord :Business and Economics;

    Sammanfattning : This thesis examines how consumers perceive race representation by iconic brands, aiming to bridge the knowledge gap in the areas of cultural branding, consumer culture, and ethics withi sustainability. Currently, there is limited research on the intersection of cultural branding and ethics within sustainability, particularly regarding racial representation. LÄS MER

  2. 2. The perfect app icon : A study on how design, colour and brand theories affect app icons

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/JTH, Avdelningen för datateknik och informatik

    Författare :Linda Hammarstrand; [2023]
    Nyckelord :Batchelor thesis; informatics; app icon; design principles; colour principles; branding principles; mixed method study; survey study;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Tradition vs. Human Rights? Analyzing Racialized Branding from a Business and Human Rights Perspective

    Master-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Anna Elisabeth Schädle; [2023]
    Nyckelord :Racism; brand logos; racialized branding; Business and Human Rights; UN Guiding Principles on Business and Human Rights; corporate responsibility; Austria; Social Sciences;

    Sammanfattning : Systemic racism is a prevalent and longstanding problem in society that gained widespread public interest through the Black Lives Matter movement. Following the murder of George Floyd in May 2020, the movement expanded to Austria and brought heightened attention to the racialized branding of an Austrian brewery. LÄS MER

  4. 4. Intention och Inflytande: En kvantitativ studie om faktorer för effektiva, ekologiska annonser inom varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Carl Hylén; Ellinor Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Theory of planned behavior; TpB; Cialdini s principles of influence; brand communication; symbolic branding; social media; advertising; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka faktorer utifrån teorin om planerat beteende som bäst förutspår konsumenters intention att handla symboliska ekologiska livsmedel, samt i vilken utsträckning inflytande kan påverka konsumenters attityder gentemot dessa produkter. Det är alltså relationen mellan intention att köpa ekologiska livsmedel och faktorerna attityd, social norm och upplevd beteendekontroll som studeras samt vilka inflytelserika faktorer som leder till positiva intentioner att köpa produkten i fråga som observeras i studien. LÄS MER

  5. 5. Ett gymnasieförbunds webbplats och dess påverkan på gymnasievalet : En studie om användarupplevelser.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Julia Herrström; Saga Polteg; [2022]
    Nyckelord :Interaction Design; Website Design; User Experience; High School Education; School Branding; Generation Z; Qualitative Research; Interaktionsdesign; Webbdesign; Användarupplevelse; Gymnasieutbildning; Skolvarumärke; Generation Z; Kvalitativ forskning;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är allmänt utbredd i vårt samhälle vilket innebär att dagens unga människor växer upp i en miljö där tekniska lösningar, såsom webbplatser, är en central del i ungas vardag, vilket ibland även kan påverka livsbeslut. Det svenska skolsystemet styrs idag av marknadsprinciper som innebär att konkurrensen om att rekrytera elever har blivit avgörande för skolornas överlevnad. LÄS MER