Sökning: "bristande betyg"

Visar resultat 11 - 15 av 68 uppsatser innehållade orden bristande betyg.

  1. 11. Några lärares syn på elevers matematiksvårigheter och matematikångest - att identifiera och förebygga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Katrin Gavidia Lundmark; Yvonne Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :didaktisk triangel; matematiksvårigheter; matematikångest; matematikängslan;

    Sammanfattning : Skolverket kunde meddela att 11% av Sveriges niondeklassare saknade betyg i matematik år 2019. Enligt forskning kan låg matematisk kompetens förorsakas av till exempel bristande eller delvis utebliven undervisning, lärarbyten, stökig klassrumsmiljö, arbetsminnesproblem samt matematikångest. LÄS MER

  2. 12. Avkodning och framgång inom matematikämnet : En korrelationsstudie om avkodningsförmåga och framgång i matematikämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA); Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Svante Carling; Ola Håkansson; [2019]
    Nyckelord :Avkodning; aritmetik; betyg; matematikämnet; tvärsnittsstudie;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om det finns en korrelation mellan avkodningsförmåga och betyg i ämnet matematik på gymnasiet, genom en kvantitativ tvärsnittsstudie. Data från mätverktyget Jacobsons Ordkedjor (2015) och betyg i Matematik 1b/1c sammanställdes, på övergripande nivå, samt för varje betyg. LÄS MER

  3. 13. En studie om speciallärares syn på den undervisning som ges elever i språklig sårbarhet utifrån inkluderingsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarah Mellström; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractMellström, Sarah (2019). En studie om speciallärares syn på den undervisning som ges elever i språklig sårbarhet utifrån inkluderingsbegreppet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 14. ATT ARBETA FRÄMJANDE MED PSYKISK HÄLSA INOM SKOLAN : En kvalitativ studie om hur elevhälsoteamet på en gymnasieskola inom Västmanlands Län arbetar för att främja elevernas psykiska hälsa

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Victor Andersson; [2019]
    Nyckelord :Health promotion; Mental health Qualitative Interviews; SESAME; Hälsofrämjande; Kvalitativa intervjuer; Psykisk hälsa; SESAME;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är undersöka hur elevhälsoteamet på en gymnasieskola inom Västmanlands Län arbetar med att främja gymnasieelevernas psykiska hälsa. För att möjliggöra studien tillämpades en kvalitativ metod för att få ta del av personers erfarenheter och upplevelser kring ämnesområdet. LÄS MER

  5. 15. "Hur jag än försöker trolla så får jag inte riktigt till det."En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar gällande formativ bedömning i skolämnet hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linnea Ulvenstål; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att lärare sätter betyg är ett myndighetsutövande och en viktig del av lärares uppdrag. Det är alltså både nödvändigt och ofrånkomligt att lärare bedriver bedömning i sitt arbete. LÄS MER