Sökning: "bristande betyg"

Visar resultat 6 - 10 av 68 uppsatser innehållade orden bristande betyg.

  1. 6. Samhällskunskapslärares beskrivningar av likvärdig betygsättning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Robin Jönsson; Max Eldén; [2022]
    Nyckelord :Likvärdig betygsättning; Gymnasium; Samhällskunskap; Nationella prov;

    Sammanfattning : Detta arbete ämnar utforska samhällslärares beskrivningar av likvärdig betygsättning på gymnasienivå. Detta mot bakgrund av tidigare forskning och Skolverkets rapport om bristande likvärdig betygsättning i en generell skolkontext. LÄS MER

  2. 7. ESG-betyg och Företagsrisk : En kvantitativ studie på 591 europeiska företag om ESG-betygets effekt på företagsrisk

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jens Lahti; Lovisa Westgärds; [2021]
    Nyckelord :CSR; ESG-betyg; E-; S- och G-betyg; företagsrisk; total risk;

    Sammanfattning : Syfte: Företagens hållbarhetsarbete har fått större betydelse för företag och dess intressenter, ett bristande hållbarhetsarbete kan anses riskfyllt och resultera i högre kostnader. Intresset för att studera företags hållbarhetsarbetes påverkan på företagsrisken växte fram. LÄS MER

  3. 8. Skolsituationen för barn med Autism och ADHD : Ur ett föräldrarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Carolina Almeborg; Jessica Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Autism; ADHD; neurodevelopmental disorders; school; teachers; knowledge; Autism; ADHD; NPF; skola; lärare; kunskap;

    Sammanfattning : Skolvägran hos barn med autism är vanligare än hos neurotypiska barn (Munkhaugen et al.,2017) och barn med ADHD riskerar att inte nå godkänt betyg i skolan (Jangmo et al., 2019). Lärares bristande kunskaper om NPF samt otillräckliga anpassningar i skolan har lyfts somorsaker till detta (Anderson, 2020). LÄS MER

  4. 9. Tickande klockor och kniviga mål : Historielärares syn på källkritik i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Selma Brännström; [2020]
    Nyckelord :source criticism; history education; history teachers; upper secondary school; källkritik; historieundervisning; historielärare; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Källkritiken tycks vara ett svårorienterat undervisningsinnehåll för historielärare på gymnasiet enligt resultatet av denna uppsats. Syftet var att ta reda på hur lärare reflekterar kring källkritik som undervisningsinnehåll och genom intervjuer med sju lärare har många insikter kommit till ytan. LÄS MER

  5. 10. Högstadieelevers tankar om varför de är frånvarande eller lågt deltagande i ämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Ida Sundås; Angelica Holm; [2020]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; kvalitativ studie; frånvaro; närvaro; inre motivation; yttre motivation; attributioner; amotivation; prestationsmotivation;

    Sammanfattning : Ett problem som lärare i idrott och hälsa ofta ställs inför är att alla elever inte deltar i undervisningen. Syftet med studien är att ta reda på hur elever som är frånvarande eller är lågt deltagande uttrycker sig, kopplat till deras motivation, om varför de inte deltar på lektionerna i ämnet idrott och hälsa. LÄS MER