Sökning: "building and sport"

Visar resultat 1 - 5 av 98 uppsatser innehållade orden building and sport.

  1. 1. Sports and Business in a Swedish Football Club A case study on Örebro SK

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Gabriel Bekassy Fritzson; Clara Bascuas; [2024]
    Nyckelord :Institutional logics; Football; PMS; Compromising; ; Commercialization;

    Sammanfattning : One must not forget that we are working with people, we cannot simply purchase a more powerful engine. The quote from an employee in our case organization emphasizes the human aspect in football operations, cautioning against the belief that acquiring superior resources guarantees better performance. LÄS MER

  2. 2. Running to the top? - A qualitative research report investigating how the best male elite runners in Sweden relate to their own personal brand.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Olle Ahlberg; Adam Palm; [2023-07-03]
    Nyckelord :Personal brands; brand equity; sports marketing; track and field;

    Sammanfattning : This research seeks to further develop the understanding of how professional athletes relate to personal brand building. Previous literature has canvased the landscape of celebrity athletes in sports such as football, golf, tennis and basketball. LÄS MER

  3. 3. Vägen till Succé: Svenska elitfotbollsklubbar på marknadsföringsplanen : Hur mindre elitfotbollsklubbar försöker vinna hjärtan och stärka varumärken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Adrian Larsson; Anders Hylander; [2023]
    Nyckelord :Sportmarknadsföring; Marknadsföring; Fotbollsklubbmarknadsföring; Kvalitativa intervjuer; Supporterkultur;

    Sammanfattning : Sammanfattning Författare: Anders Hylander och Adrian Larsson Handledare: Jasenko Flodin Arsenovic Bakgrund: Fotboll är Sveriges nationalsport och har drygt 1,3 miljoner aktiva utövare i nästan 3000 föreningar runt om i landet (SvFF, 2023). Av dessa drygt 3000 föreningar är det ett fåtal som kan kalla sig för elitklubb, för att vara en elitklubb ska man tillhöra någon av de två högsta serierna i antingen herrfotboll eller damfotboll (SvFF, 2023). LÄS MER

  4. 4. Föreningsidrott för ökad trygghet : En intervjustudie om föreningsidrottens trygghetsskapande funktion i samhället

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Märta Hansson; [2023]
    Nyckelord :Folkhälsa; Föreningsidrott; Känsla av sammanhang; Närvaro; Trygghet;

    Sammanfattning : Föreningsidrotten har en viktig roll i samhället, både för det hälsofrämjande och trygghetsskapande arbetet. Politiken ser värdet i idrottsföreningar och har utifrån det ökat de ekonomiska medlen till idrottsföreningar för att de i större utsträckning ska ha möjligheten att arbeta trygghetsskapande och för ökad integration. LÄS MER

  5. 5. Sponsring, en marknadsföringsstrategi som inte utvärderas? : En kvalitativ studie om sponsringsarbeten och effektmätning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emil Ax; Hercules Öhlander; [2023]
    Nyckelord :Marketing strategy; Sponsorship; Sports; Sponsorship collaborations; Sponsorship objectives; Sponsorship effect; Marknadsföringsstrategi; Sponsring; Idrott; Sponsringssamarbeten; Sponsringsmålsättningar; Sponsringseffek;

    Sammanfattning : Bakgrund: När idrotten kommersialiserades så blev markandsföringsverktyget sponsring en central strategi för att kommunicera med marknaden. Idag används strategin av företagen för att nå målsättningar som ligger utanför den dagliga verksamheten. De flesta företag har målsättningar med sponsring, även om målen skiljer sig åt. LÄS MER