Sökning: "Sponsorship collaborations"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Sponsorship collaborations.

  1. 1. Sponsring, en marknadsföringsstrategi som inte utvärderas? : En kvalitativ studie om sponsringsarbeten och effektmätning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Emil Ax; Hercules Öhlander; [2023]
    Nyckelord :Marketing strategy; Sponsorship; Sports; Sponsorship collaborations; Sponsorship objectives; Sponsorship effect; Marknadsföringsstrategi; Sponsring; Idrott; Sponsringssamarbeten; Sponsringsmålsättningar; Sponsringseffek;

    Sammanfattning : Bakgrund: När idrotten kommersialiserades så blev markandsföringsverktyget sponsring en central strategi för att kommunicera med marknaden. Idag används strategin av företagen för att nå målsättningar som ligger utanför den dagliga verksamheten. De flesta företag har målsättningar med sponsring, även om målen skiljer sig åt. LÄS MER

  2. 2. Sponsring inom lokalfotbollen i Göteborg : Värdesamskapande och etiska hänsynstagande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sam Toosi; Mattias Ifter; [2022]
    Nyckelord :Business Economics; Marketing; Sponsorship; Football; CSR; Value co-creation; Ethics; Corporate values; Företagsekonomi; Marknadsföring; Sponsring; Fotboll; Föreningsliv; CSR; Värdesamskapande; Etik; Värderingar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och analyserar sponsringssamarbeten på lokal nivå med avgränsning mot lokala fotbollsföreningar i Göteborg. Avgränsning beror till stor del på den ökade populariteten bland sponsorer att engagera sig i lokala fotbollsföreningar. LÄS MER

  3. 3. Konsumentuppfattning kring idrottsupportrars inställning till sponsorer som går emot idrottens värderingar : En jämförelsestudie om svenska idrottkonsumenters emotionella koppling till idrottsaktörer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Joel Haapanen; Jens Södblom; [2021]
    Nyckelord :Sponsors; Sports; Betting; Alcohol; Fast food; The Swedish Sports Confederation; Supporters;

    Sammanfattning : Competitive sports has grown into a large industry with a turnover of hundreds of billions of dollars. In line with the digitalization and globalization that the world has undergone in recent years, there have been great marketing opportunities for sponsors who want to benefit from the sport and its positivity. LÄS MER

  4. 4. Garderobstaktik som visuell retorik : En kvalitativ studie av tre Youtube-influencers argumentation för en hållbar personlig stil

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Carina Söderström; [2021]
    Nyckelord :visual rhetoric; sustainability; fashion; style; visual culture; visuell retorik; youtube; influencer; hållbarhet; mode; stil; visuell kultur; filmanalys;

    Sammanfattning : Under det senaste årtiondet har sociala medier använts av mode-influencers till att sprida sina budskap om personlig stil. Med de senaste årens klimatintresse har början till ett skifte skett från att uppmuntra till konsumtion till att i stället skapa medvetenhet om textilindustrins negativa påverkan på miljön. LÄS MER

  5. 5. "Det var inte tydligt att det var ett samarbete." : En kvalitativ studie om konsumentens upplevelse av annonsmärkning på Youtube

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Marcus Paulsson; Zakarias Dami Mortensen; [2020]
    Nyckelord :Influencer marketing; native advertising; declaration; sponsorship transparency; persuasion knowledge; youtube; Influencer marketing; native advertising; deklaration; sponsorship transparency; persuasion knowledge; youtube;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap om konsumenters uppfattning av märkta samarbeten. En kvalitativ forskningsmetod genomförs där respondenterna får ta del av tre exempelvideor med en fiktiv influencer som praktiserar olika former av deklarationer. LÄS MER