Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skapande och återskapande av genus i läromedel. Diskursanalys av läromedel i historia och naturvetenskap med avseende på genus.

    C-uppsats,

    Författare :Jesper Nordén; [2011]
    Nyckelord :Genus; kön; historia; naturvetenskap; norm; anomal;

    Sammanfattning : Läromedel bör författas så att de överensstämmer med de normativa inslag som finns i skolverkets föreskrifter.Vi har därför undersökt läromedel i historia och naturvetenskap med avseende på hur dessa förhåller sig tillgenus och kön. LÄS MER

  2. 2. Sveriges framväxt till ett modernt land: en studie av historiebruket i svenska läroböcker 1950-2008.

    C-uppsats,

    Författare :Leif Wallsby; Kalle Bäck; [2010]
    Nyckelord :Sverige; historia; historiebruk; historiografi; po;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med det här arbetet är att studera hur läroböcker i historia pågymnasiet skildrar framväxten av det moderna Sverige - hur de framställer orsaker ochförklaringar till att Sverige idag är ett modernt land med god social och ekonomisktrygghet. Arbetet undersöker i vilken mån förändringar i läroböckernas förklaringar ochskildringar av det moderna Sveriges framväxt kan kopplas till förändringar i det politiskaklimatet eller styret i landet under den aktuella perioden. LÄS MER

  3. 3. "DEN VITE MANNENS BÖRDA" ­ En textanalys av synen på Afrika söder om Sahara och dess svarta invånare hos läromedelsförfattare i historia år 1900 - 2000

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Bojan Cubela; Tomas Hansson; Tomas Rydergård; [2008]
    Nyckelord :Afrika; afrikaner; västerlänningar läromedel; hist;

    Sammanfattning : Uppsatsen ser till att kartlägga hur bilden utav Afrika/afrikaner och västerlänningar har framställts utav svenskaläromedelsförfattare i de mest frekvent använda läromedlen för historia i gymnasiet under 1900-talet. Genomkvalitativ textanalys har uppsatsen sökt att följa var och hur förändringar har ägt rum i undersökningsperioden,samt vad detta kan bero på. LÄS MER

  4. 4. Det förflutna som spel - En analys av två dataspels pedagogiska potential i historieundervisningen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Joel Svensson; Björn Öhammar; [2008]
    Nyckelord :Historia; dataspel; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Denna uppsats studerar det historiska innehållet i två kommersiella dataspel, Call of Dutyoch EuropaUniversalis . Syftet med genomförd studie är att problematisera spelens innehåll i förhållande till entänkt undervisningssituation för att därigenom slå fast spelens eventuella pedagogiska potentialer. LÄS MER

  5. 5. Imperialismens vålnad -- Synen på imperialism i svenska läromedel för historia 1951- 2007.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare : [2008]
    Nyckelord :Imperialism; Kolonialism; Läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka svenska gymnasieläromedels beskrivningar av imperialismen, underperioden 1951 -- 007. Detta kommer att ske genom en kvalitativ litteraturstudie där vi utgått från följande tvåfrågeställningar: I vilket mån kan beskrivningarna av imperialismen i läromedlen sägas vara en spegling avrådande historieforskning? Vilken syn på den andre och andra kulturer finns i läromedlens beskrivningar avkolonialism och imperialism och har denna syn förändrats över tid?Undersökningen har visat att den historiska forskningen i relativt hög grad har påverkat sättet som imperialismenhar framställts i läromedlen. LÄS MER