Sökning: "c uppsats sociologiska frågeställningar"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden c uppsats sociologiska frågeställningar.

  1. 1. En studie av etiken bakom australiensisk missbrukarvård enligt harm reductionmetoder

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ingrid Bern Antonsson; Ulrika van den Berg; [2009-08-28]
    Nyckelord :Harm reduction; etik; sprututbytesprogram; sociologi; Bauman;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår uppsats är att belysa den etiska dimensionen av harm reductionanknuten missbrukarvård. Till vår hjälp har vi haft etiska teorier och sociologen Zygmunt Baumans begrepp. Frågeställningar: Vi har använt oss av två huvudfrågor som vi därunder bryter ner i konkreta frågor. LÄS MER

  2. 2. Kost och motionskunskaper bland gymnasieelever

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Peder Lidgren; Michael Lundin; [2009]
    Nyckelord :Gymnasieelever; hälsa; motion; medvetenhet; kost;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats var att få svar på frågan om gymnasieelever har kunskap om vad som är god kost och bramotion. Vi ville se om någon markant skillnad fanns mellan könen, samt om vi skulle finna några skillnadermellan eleverna på fyra olika gymnasieprogram belägna på fyra olika skolor i Västra Götalands regionen. LÄS MER

  3. 3. Barkade nävar och proletära spadar: Framställningen av arbetarförfattarna i läromedel för litteraturundervisningen i gymnasieskolan 1945-2008

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Per Johansson; Sarah Andreasson; [2009]
    Nyckelord :arbetarförfattare; proletärförfattare; arbetarlitt;

    Sammanfattning : Syftet med följande uppsats är att undersöka hur de svenska arbetarförfattarna ocharbetarlitteraturen har framställts i litteraturhistoriska läromedel från efterkrigstiden. Dethuvudsakliga målet med uppsatsen, och den huvudsakliga frågan, har varit att ta reda på hurförändringen ser ut mellan 1945 och 008. LÄS MER

  4. 4. Ämnens värde ur skolans och elevens perspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Annie Carlsson; Petter Jönsson; [2009]
    Nyckelord :Status; holistisk kunskapssyn; skolämnen;

    Sammanfattning : Anledningen till att vi intresserat oss för ämnens värde grundar sig från tiden då vi läste slöjdutbildningen vid Göteborgs Universitet. Vi stötte på en viss negativism i de estetiska/praktiska (slöjd, musik, bild, idrott) ämnenas värde i förhållande till de teoretiska, både under vår praktik ute på skolor men även från våra lärare på utbildningen. LÄS MER

  5. 5. Natursyn i förändring?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mischa Hayman; Carl-Johan Palmqvist; Tommy Berntsson; [2009]
    Nyckelord :Natursyn; samhällskunskap; läromedelsanalys; dimen;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur natursynen i samhällskunskapsböcker för gymnasiet förändratsunder en given tidsperiod. Denna period har på det samhälleliga planet inneburit ett omprövande av människansförhållningssätt till naturen. LÄS MER