Sökning: "c värdegrund skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden c värdegrund skolan.

  1. 1. Rektor som demokratibedömare : Rektorers strategiska beslutsfattande och förhållningsättangående politiska partier i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Albin Hellström; [2018]
    Nyckelord :Rektor; politiska partier; korstryck; värdegrund; värdekonflikter;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate and describe how principals in Swedish schools handle the issue concerning the participation of political parties. I want to find out a) What factors are the most  important  accordning  to  principals  when  deciding  if  political  parties  and/or  political  youth associations should be allowed in to schools or not? What are their positions on the issue? b) What does  the  process  look  like  when  schools  decide  to  invite  political  parties  and/or  political  youth associations? Who is responsible for inviting the politicians? c) How do principals view the new addition to the school law? How will it affect their work situation in the future?The study is qualitative and based on semi-structured interviews with seven principals from different schools in and around central Sweden. LÄS MER

  2. 2. Den värdefulla kanon : En studie av den litterära kanon som förmedlare av nationella värden och som ett medium för gemensam kulturell identitet i skola och utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Veronica Söderlund; [2018]
    Nyckelord :intersektionalitet; kanon; kanondebatten; Kristdemokraterna; kulturarv; litterära urval; skolans värdegrund;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att pröva det som antas vara det svenska litterära kulturarvets eventuella gestaltningar av gemensamma nationella värden. Detta görs med utgångspunkt och bakgrund i den politiska debatten kring förslaget om införandet av en nationell litterär kanon i skolan. LÄS MER

  3. 3. Bildanalys av läroböcker i Samhällskunskap ur ett genusperspektiv

    C-uppsats,

    Författare :Rebecka Brorsson; [2011]
    Nyckelord :Bildanalys Genus Läroböcker Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur män respektive kvinnor representeras på bild i läroböckerför elever i grundskolan, för att se om de lever upp till de mål som den svenska skolan har på att förmedlajämställdhet mellan män och kvinnor.Det är en kvalitativ studie, där jag kritiskt granskat innehållet i bilderna ur två olika läroböcker. LÄS MER

  4. 4. ”Är drama en användbar metod för konflikthantering i skolans tidigare åldrar?”

    C-uppsats,

    Författare :Mattias Staley; Thiryan Mahmod; [2011]
    Nyckelord :Konflikt; drama; rollspel; värdegrund;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att ta reda på hur pedagoger med olika bakgrund ser på att arbeta meddet sociala klimatet och konflikthantering inom skolan. Arbetet lyfter fram vilka metoder deanvänder sig av. LÄS MER

  5. 5. Varför läsa skönlitteratur i gymnasieskolan? Hur lärare motiverar användandet av skönlitteratur i svenskundervisningen

    C-uppsats,

    Författare :Morten Mortensen; [2011]
    Nyckelord :värdegrund; demokrati; skönlitteratur; tolkningsge;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att undersöka hur svensklärare i gymnasieskolan motiverar användandet avskönlitteratur i sin undervisning. Lärarnas motiveringar vill jag analysera utifrån Lars-Göran Malmgrenstre ämneskonceptioner för svenskämnet, samt Ingrid Mossberg Schüllerqvists teorier kringtolkningsgemenskaper för svenskämnet. LÄS MER