Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Exploring co-teaching through teachers' perspective in primary education in Greece

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Amalia-Eleftheria Tsaganou; [2023-02-16]
    Nyckelord :social constructivism; co-teaching; parallel support; inclusion; teachers’ perceptions;

    Sammanfattning : Aim: This study aims to examine the socially constructed nature of co-teaching through the perceptions of a pair of teachers who worked together in an inclusive classroom. This study focuses on the elementary level of education in Greece. Theory: Social constructivism builds the theoretical framework for this research. LÄS MER

  2. 2. Rektorer och specialpedagogers uppfattningar om specialpedagogens roll i en organisation med tvålärarskap

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Camilla Klein; Cecilia Pantzar; [2023]
    Nyckelord :Rektor; specialpedagog; specialpedagogens yrkesroll; systemteori; tvålärarskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om specialpedagogens yrkesroll i en organisation med tvålärarskap, utifrån vilka förutsättningar rektor ger och vilken funktion specialpedagogen får i organisationen. Genom en kvalitativ metod, där semistrukturerade intervjuer genomfördes med rektorer och specialpedagoger, analyserades resultat med stöd av systemteorin. LÄS MER

  3. 3. MOTIVATION och LÄRANDE sonderingar kring TVÅLÄRARSKAPET

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Eugen Sebastian Reichardt; [2023]
    Nyckelord :Motivation; motivation theories; learning process; co-teaching; strategies; “cramming” contra “educating”.; Motivation; motivationsteorier; inlärning; lärande; tvålärarskap; strategier; ”lära ut” versus ”lära in”.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete grundades på en kvalitativ och empirisk studie. Målsättningen har varit att utröna vilka teorier och faktorer som kunde bidra till elevers motivation och lärande, och hur lärare verksamma i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen ser på möjligheterna att kunna påverka denna. LÄS MER

  4. 4. Musikundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om samundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Ljungberg; [2023]
    Nyckelord :Co-teaching; förskola; musikdidaktik; musik; samundervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt År 2010 blev förskolan en egen skolform, och i den senaste revideringen av förskolans läroplan, som kom 2018, ingår även undervisning i uppdraget. Denna studie undersöker ett samarbetsprojekt där studenter från den musikprofilerade förskollärarutbildningen vid Malmö universitet har fått tillfälle att bedriva musikundervisning i förskolan tillsammans med professionella musiker. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogiskt stöd för elever under grundskolans senare år : - utformning av lärmiljö och undervisning för elever i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Bolkegård; Maria Jernkrok; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogiskt stöd; specialpedagogisk personal; läs- och skrivsvårigheter; lärmiljö; undervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to increase knowledge about how the learning environment and teaching is designed for students in the later years of primary school in need of special support who have reading and writing difficulties. The study is qualitative and was carried out with semi-structured interviews with special teachers/special need educators. LÄS MER