Sökning: "cognition theory"

Visar resultat 6 - 10 av 151 uppsatser innehållade orden cognition theory.

  1. 6. ChatGPT in English Class : Perspectives of students and teachers from Swedish Upper Secondary schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Yuchen Zeng; Tanzima Mahmud; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; Artificial Intelligence AI ; English language teaching ELT ; Upper-secondary students.;

    Sammanfattning : Studien utforskade användningen av den Artificiell Intelligens chatbot, ChatGPT, i undervisningen av engelska (ELT) och hur elever och lärare på svenska gymnasieskolor uppfattade användningen av ChatGPT i engelskundervisningen. Studien har samlat båda kvantitativa data från 63 gymnasieelever genom en online-enkät och kvalitativa data från intervjuer med två engelsklärare på gymnasienivå. LÄS MER

  2. 7. Ämnesinnehåll i den anpassade skolan : Att utmana elever med hjälp av Alternativ och Kompletterande Kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Magnus Andersson; Katarina Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Alternative and Augmentative Communication AAC ; Intellectual disability ID ; subject content; empirical and theoretical generalization; learning activity; sociocultural theory.; Alternativ och Kompletterande Kommunikation AKK ; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; Ämnesinnehåll; empirisk och teoretisk generalisering; learning activity; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva hur Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) används av lärare i den anpassade skolan för att främja elevers arbete med ämnesinnehåll, språkutveckling och kognition. Studien utgick från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  3. 8. Programmering inom matematikämnet : Hur och när använder eleverna kroppen som verktyg när de programmerar en robot

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Lärandepraktiker i och utanför skolan (LPS)

    Författare :Alma Bragde; [2023]
    Nyckelord :Programmering; förkroppsligad kognition; matematik; kroppen som verktyg.;

    Sammanfattning : När eleverna möter undervisning som grundar sig i teorin förkroppsligad kognition kan elevernas engagemang öka samt att deras resultat kan förbättras genom att de får använda kroppen. Eleverna kan använda kroppen på flera olika sätt vid programmeringsundervisning, exempelvis när eleverna programmerar en robot, då eleverna får använda kroppen för att få syn på vridningar och hur roboten ska ta sig fram. LÄS MER

  4. 9. Lärares interaktion med och tankar om elever som utmanar undervisningen : en kvalitativ studie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefin Skytt; [2023]
    Nyckelord :interactions; salutogen; classroom climate; challenging behavior; didactic; interaktioner; salutogent; klassrumsklimat; utmanande beteende; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utveckla kunskapen om skickliga lärares ledarskap i förhållande till elevers utmanande beteende. Studien genomfördes med sju lärare som arbetade i sju olika skolor. LÄS MER

  5. 10. Det vibrerande rummet – akustik, atmosfär och arkitektur

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Joel Bågesund; [2023]
    Nyckelord :atmosfär; akustik; kognitiv psykologi; neurovetenskap; upplevelse; form; estetik; atmosphere; acoustics; cognitive psychology; neuro-science; experience; aesthetics; embodiment theory; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Ljud är, för de flesta, någonting självklart. Vi omges ständigt av ljud, våra egna och andras, och kanske märker vi inte av vår ljudmiljö förrän den blir direkt obehaglig. Detta speglas även i vår gärning och vårt tankesätt som arkitekter, där bilden, ljuset och den visuella estetiken har företräde i våra kreativa processer. LÄS MER