Sökning: "Intellectual disability ID"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Intellectual disability ID.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av att vårda personer med intellektuellfunktionsnedsättning. : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Emma Swensson; [2024]
    Nyckelord :Intellectual Disability; care; nurses’ experience; nursing; person - centered care; Intellektuell funktionsnedsättning; omvårdnad; personcentrerad vård; sjuksköterskors erfarenheter; vård;

    Sammanfattning : Background: People with Intellectual Disability (ID) run an increased risk of suffering from illness. Research has confirmed that people with intellectual disabilities are at greater risk than the rest of the population to being offered lower quality of care. LÄS MER

  2. 2. “Vi försöker lappa ihop något som är så trasigt” : socialsekreterares upplevelse av arbetet med unga kriminella med intellektuell funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Tilde Davidsson; Selma Sköld; [2023]
    Nyckelord :social work; social service workers; juveniles; intellectual disability and criminality; socialt arbete; socialsekreterare; ungdomar; intellektuell funktionsnedsättning och kriminalitet;

    Sammanfattning : Ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning [IF] som grupp lever i en mycket ojämlik situation i förhållande till andra grupper i samhället. Många ungdomar med IF lever i ett utanförskap och forskning visar att det finns en ökad risk för normbrytande beteende för gruppen. LÄS MER

  3. 3. Ämnesinnehåll i den anpassade skolan : Att utmana elever med hjälp av Alternativ och Kompletterande Kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Magnus Andersson; Katarina Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Alternative and Augmentative Communication AAC ; Intellectual disability ID ; subject content; empirical and theoretical generalization; learning activity; sociocultural theory.; Alternativ och Kompletterande Kommunikation AKK ; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; Ämnesinnehåll; empirisk och teoretisk generalisering; learning activity; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva hur Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK) används av lärare i den anpassade skolan för att främja elevers arbete med ämnesinnehåll, språkutveckling och kognition. Studien utgick från det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. Förutsättningar för elevinflytande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sofia Mann; Anna Allvin; [2023]
    Nyckelord :student influence; student voice; compulsory school for students with intellectual disability; intellectual disability; participation; elevinflytande; elevens röst; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien syftar till att utifrån ett lärarperspektiv belysa elevers inflytande vid undervisning i grundsärskolan. I studien undersöks hur några lärare i grundsärskolan definierar begreppet elev­inflytande, hur lärarna beskriver att de skapar förutsättningar för elevinflytande i sin under­visning samt vilka utmaningar lärarna beskriver att de möter i sitt arbete. LÄS MER

  5. 5. Vägen till arbete för unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning : Möjligheter och hinder på arbetsmarknaden – En allmän litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Nuradin Mohamed Nur; Samsam Mohamud; [2023]
    Nyckelord :Labor market; living conditions; young adults with intellectual disabilities ID ; employers; stigmatization; exclusion; the transition from upper secondary school to working life.; Arbetsmarknaden; livsvillkor; unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning IF ; arbetsgivare; stigmatisering; exkludering; övergången från gymnasiesärskola till arbetslivet;

    Sammanfattning : Att ha ett lönearbete är centralt för individens tillvaro och identitet. En av grupperna i samhället som har det svårast att etablera sig på arbetsmarknaden är individer med funktionsnedsättning. LÄS MER