Sökning: "consciousness of history"

Visar resultat 6 - 10 av 201 uppsatser innehållade orden consciousness of history.

  1. 6. Medel att återställa kroppens och själens krafter? Om Carl von Linnés syn på växters inverkan på människans sinne(n) i Inebriantia år 1762

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Nike Stolpe Wikström; [2023-06-29]
    Nyckelord :Carl Linnaeus; human-nature relationship; sensibility; history of emotions; eighteenth century; sensory history; posthumanism; inebriation;

    Sammanfattning : Abstract: Carl Linnaeus’s dissertation Inebriantia (1762) emerges as a transitional piece at the intersection of the early modern and the modern period, reflecting 18th-century beliefs about inebriation, the natural world, and its mysterious forces. This study explicates Linnaeus’s perspective on the interaction between plants and human mental states by addressing the question: How does Linnaeus perceive the relationship between plants and the human mind in Inebriantia? Drawing on the history of emotions and senses, Linnaeus’s conceptualization of altered states of consciousness and the role of non-human actants in shaping human mental states is explored. LÄS MER

  2. 7. ”Historiemedvetande är, för mig just nu något jobbigt” : En kvalitativ intervjustudie om lärarstudenters syn på historiemedvetande i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Albin Bengtzohn; [2023]
    Nyckelord :historical consciousness; history teachers; history didactics; history teaching; teacher education; pre-service teacher; historiemedvetande; ämneslärarstudenter; historiedidaktik; historieundervisning; lärarutbildning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to compare how pre-service teacher students describe historical consciousness, concerning if they are studying their first or last history course. The concept historical consciousness was chosen because of its central role in the Swedish curriculum for the history subject. LÄS MER

  3. 8. Mellan teori och praktik – historiedidaktiskaforskningstraditioners närvaro i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Oskar Westberg; Simon Hallbäck; [2023]
    Nyckelord :disciplinary knowledge; historical consciousness; historical thinking; history education; second-order concepts; Sweden; teacher practice; usage of history;

    Sammanfattning : This study investigates how teachers implement select parts of the German and Canadian history didactic traditions in relation to the Swedish history curriculum in their practice. The material used is an overview based on earlier research as well as multiple empirical classroom studies conducted throughout Sweden. LÄS MER

  4. 9. Spelfilm som historieförmedlare i undervisning : Hur spelfilm kan bidra till att utveckla elevers historiska tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Erica Jonsson; [2023]
    Nyckelord : Source Criticism ; Historical Consciousness ; Uses of History ; Film ; Film as a Mediator of History ;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see how historical films in history education can contribute to developing students' critical thinking about sources, historical consciousness, and various aspects of the uses of history. I showed a sequence of the film 1917 which is about the First World War, to a class of high school students who then worked on an assignment connected to the film and the purpose of the study. LÄS MER

  5. 10. Historiska källor på mellanstadiet : En studie om hur historielärare samtalar om och arbetar med källor i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Robert Lorentzen; [2023]
    Nyckelord :Historiska källor; historiskt källmaterial; källkritik; historisk tänkande; historieundervisning; historielärare; absolut källkritik.;

    Sammanfattning : The encounter with historical artifacts can spark historical questions and create a connection to the past, arousing curiosity and a desire to understand the historical context. This power can be harnessed in history education, where learning to question, interpret, and use historical sources is essential to developing historical literacy. LÄS MER