Sökning: "de fyra pedagogerna"

Visar resultat 1 - 5 av 1007 uppsatser innehållade orden de fyra pedagogerna.

  1. 1. Matematik på samlingen ”En Elefant balanserade” - Hur kan vi förbättra barns förståelse kring matematik i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ida Lassus; [2024-02-29]
    Nyckelord :Matematik; Variationsteori; Förskola; Aktionsforskning;

    Sammanfattning : Förskolan ska arbete utifrån alla barns lika rättigheter till en likvärdig utbildning och se till att de får lära sig matematik på sin nivå. Därav undersöks i denna studie hur arbetet med matematik kan förbättras på samlingen, genom att fokusera på en enskild aktivet, sången Fem elefanter balanserade. LÄS MER

  2. 2. Drama som metod för lärande Utveckling av arbetsmetod genom drama på förskolan Namn: Moa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Moa Johansson; Anna Unnebo; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; utbildning; drama; självkänsla; estetiska lärprocesser; utveckling; aktionsforskning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I den här studien har vi använt oss av frågor som innehåller begrepp som hör till den sociokulturella teorin för att ta reda på om det är möjligt att använda arbetsmetoder som innehåller drama på förskolan; hur kan pedagogerna stötta barnets proximala utvecklingszon och vilka medierande redskap behöver pedagogerna för att göra det möjligt? Metoden vi använde för att få svar på våra frågor utgick från aktionsforskning, där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer innan och efter aktionen, observationer med reflekterande samtal, samt en workshop som vi själva utformade. Vi valde att utföra den här studien på en förskola där fyra pedagoger var aktiva i utvecklingsarbetet. LÄS MER

  3. 3. Drama som metod för lärande Utveckling av arbetsmetod genom drama på förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Moa Johansson; Anna Unnebo; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; utbildning; drama; självkänsla; estetiska lärprocesser; utveckling; aktionsforskning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : I den här studien har vi använt oss av frågor som innehåller begrepp som hör till den sociokulturella teorin för att ta reda på om det är möjligt att använda arbetsmetoder som innehåller drama på förskolan; hur kan pedagogerna stötta barnets proximala utvecklingszon och vilka medierande redskap behöver pedagogerna för att göra det möjligt? Metoden vi använde för att få svar på våra frågor utgick från aktionsforskning, där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer innan och efter aktionen, observationer med reflekterande samtal, samt en workshop som vi själva utformade. Vi valde att utföra den här studien på en förskola där fyra pedagoger var aktiva i utvecklingsarbetet. LÄS MER

  4. 4. Styrning vid lunchsituationer i förskolan - En studie om pedagogers styrningsstrategier.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Isolde Eriksson; Lovisa Lang; [2024-02-27]
    Nyckelord :Makt; regler och normer; styrningsstrategier; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på att undersöka vilka strategier som pedagoger använder sig av i förskolan under lunchsituationer. Vi valde att studera just lunchsituationer för att det är en situation under dagen som vi av tidigare erfarenheter vet är inramat av regler, struktur och rutiner. Studien bygger på två frågeställningar; 1. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkighetens betydelse i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers förhållningssätt och metoder i arbetet med flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Petra Andersson; Hanna Cedergren; [2024]
    Nyckelord :flerspråkighet; främja; förskola; förskollärares uppfattning; läroplansteori; metoder; möjligheter och utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka svårigheterna i pedagogers arbete med flerspråkighet, i förhållande till målet i förskolans läroplan. Målet i Läroplan för förskolan: Lpfö 18, (Skolverket 2018) betonar att “Barn med annat modersmål än svenska ska ges möjlighet att utveckla både det svenska språket och sitt modersmål” (Lpfö 18 s. LÄS MER