Sökning: "deduktiv och induktiv"

Visar resultat 1 - 5 av 246 uppsatser innehållade orden deduktiv och induktiv.

  1. 1. “Russian oppositional journalism is not an institution; it is a partisan movement” : Reconfigured professional identities among Russophone exile journalists in the Baltic States

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutet för Rysslands- och Eurasienstudier

    Författare :Jana Paegle; [2024]
    Nyckelord :Exile journalism; professional identity; opposition; diaspora; Baltic states; Russia; resilience theory; Exiljournalistik; professionell identitet; opposition; diaspora; Baltikum; Ryssland; resiliensteori;

    Sammanfattning : Since Russia’s full-scale invasion of Ukraine, repressive legislative changes and tightened war-censorship prompted a new wave of media professionals leaving the Federation. This study explores how Russian journalists resettling in the Baltic states articulate their professional identity and view the Russian versus Baltic governments’ attitudes while adapting abroad. LÄS MER

  2. 2. Grammar in the English Language Classroom : Teachers’ perspectives on grammar knowledge and instruction

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Stavroula Papalexi; [2023]
    Nyckelord :Grammar teaching; explicit and implicit instruction; deductive and inductive instruction; teachers’ beliefs; metalinguistic awareness; writing skills in EFL; Grammatikundervisning; explicit och implicit undervisning; deduktiv och induktiv undervisning; lärares uppfattningar; metaspråklig medvetenhet; skriftlig färdighet i EFL;

    Sammanfattning : The purpose of this work is to examine the teaching methods secondary and upper secondary teachers apply to teach grammar in the EFL classroom, as well as their perceptions about the benefits of having grammar knowledge and its benefits to students’ writing. Previous research reveals that grammar teaching is an integral part of language teaching; explicit and implicit methods along with deductive and inductive instruction are the main practices teachers use to transfer knowledge to their students. LÄS MER

  3. 3. Utmaningar för GreenTech-bolag vid extern kapitalanskaffning och den finansiella kompetensens påverkan : En kvalitativ studie om hur entreprenörer verksamma inom GreenTech agerar för att erhålla externt kapital

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Ture Persson; Joel Hansén; [2023]
    Nyckelord :Financial literacy; GreenTech; entrepreneurs and financiers.; Finansiell kompetens; GreenTech; entreprenörer och finansiärer.;

    Sammanfattning : Titel: Utmaningar för GreenTech-bolag vid extern kapitalanskaffning och den finansiella kompetensens påverkan: En kvalitativ studie om hur entreprenörer verksamma inom GreenTech agerar för att erhålla externt kapital.   Nyckelord: Finansiell kompetens, GreenTech, entreprenörer och finansiärer. LÄS MER

  4. 4. Hur kan en scenarioplanering addera mervärde till en totalkostnadsanalys med fokus på logistikkostnader för att utvärdera val av hubb? : En fallstudie på Timber Windows Sverige

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Mijo Cvitic; Jonatan Gomez; [2023]
    Nyckelord :Total cost analysis; Hub; Scenario planning; TAIDA; Logistic costs; Totalkostnadsanalys; Hubb; Scenarioplanering; TAIDA; Logistikkostnader;

    Sammanfattning : Bakgrund: Som resultat av globaliseringen och den ökade miljömedvetenheten har det medfört att logistikens roll blivit allt viktigare. För att företag ska förbli konkurrenskraftiga måste de koncentrera sig på att vara kostnadseffektiva samtidigt som de upprätthåller en hög nivå av kundservice. LÄS MER

  5. 5. Lärares erfarenheter av utforskande helklassamtal i matematik : En kvalitativ studie i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Fanny Landgren; Kevin Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :Utforskande helklassamtal; lärares erfarenheter; utmaningar; matematik; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie ämnar beskriva lärares erfarenheter av utforskande helklassamtal i matematik samt vilka utmaningar lärare möter med aktiviteten. Matematikdidaktisk forskning pekar på vikten av att undervisa matematik genom utforskande samtal, samtidigt som den framställer en bild av hur komplext arbetet med utforskande samtal är för lärare. LÄS MER