Sökning: "delägarbaserad crowdfunding"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden delägarbaserad crowdfunding.

  1. 1. Att genomföra en lyckad crowfundingkampanj: En jämförelse av belöningsbaserad och delägarbaserad crowfunding

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sebastian Hellström; Sebastian Liljenhed; [2016-06-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I skuggan av finanskrisen 2008 växer sig den alternativa finansieringsmodellen crowdfunding allt större. Genom crowdfundingplattformar online får entreprenörer nu möjlighet att söka kapital direkt från ett stort antal investerare. LÄS MER

  2. 2. Välkommen att investera - En kvalitativ studie om investerarkommunikation och förtroendeskapande i delningsekonomin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Emma Ford; Astrid Svensson; [2016]
    Nyckelord :delägarbaserad crowdfunding; investor relations; förtroende; delningsekonomi; storytelling; strategisk kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar skapa förståelse för hur kommunikation sker på digitala plattformar. Genom det empiriska exemplet crowdfunding undersöks hur kommunikation gentemot investerare översätts till en delningsekonomisk kontext. Studien använder sig av en hermeneutisk ansats där empirin porträtteras i en flerfallsanalys. LÄS MER

  3. 3. Equity-based crowdfunding och dess effekter : En studie kring effekterna av en equity-based crowdfundingkampanj

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Saad Hasan; Rosnani Hasan Ibrahim; [2016]
    Nyckelord :Business angels; equity crowdfunding; equity-based crowdfunding; motives and crowdfunding effects; Affärsänglar; delägarbaserad crowdfunding; motiv och crowdfunding effekter;

    Sammanfattning : Syfte              Syftet med denna studie är att undersöka vilka motiv motiven bakom företagens beslut att använda sig av equity-based crowdfunding som ett sätt att finansiera sin verksamhet. Utöver detta ämnar denna studie även till att undersöka vilka olika effekterna utöver det insamlande kapitalet som equity-based crowdfunding har. LÄS MER

  4. 4. Att investera via delägarbaserad crowdfunding : Motiverande och yttre sociala faktorer som bidrar till ett investeringsbeslut

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Charlotte Norrman; Joakim Bohman; [2015]
    Nyckelord :Delägarbaserad crowdfunding; Investering; Motivation; Inre motivation; Yttre motivation; Social påverkan;

    Sammanfattning : The purpose of this research was to examine what motivates and influences an individual to invest in a project or company through equity-based crowdfunding. The intention was therefore to identify internal and external motivation factors and examine how external social factors such as the Internet, other individuals’ investment decisions and interaction in social groups affect an individual when he or she invests through equity-based crowdfunding. LÄS MER

  5. 5. Crowdfunding : Svenskarnas motiv till att investera

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Sara Kristiansson; Stefanie Klingspor; [2014]
    Nyckelord :crowdfunding; investor; incentives; deterrent; equity-based; reward-based; crowdfunding; investerare; motiv; bromskraft; delägarbaserad; belöningsbaserad;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine the Swedish people’s level of knowledge about crowdfunding and their incentives and deterrents to crowdfunding investments. Early on crowdfunding was divided into two objectives: reward based and equity based crowdfunding. LÄS MER