Sökning: "demographic"
Visar resultat 21 - 25 av 1485 uppsatser innehållade ordet demographic.
21. Har miljöfaktorer betydelse när konsumenter väljer livsmedel? En kvantitativ studie
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund Livsmedelsval som människor gör påverkar både hälsan och miljön. FN:s klimatpanel har fastställt att de globala utsläppen behöver minska med nästan 50% fram till 2030. Det krävs att konsumenter reflekterar över sina livsmedelsval för att samhället ska uppnå en mer hållbar konsumtion och produktion. LÄS MER
22. Social Gradients in Subjective Well-being during the COVID-19 Pandemic in Sweden
Master-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : The COVID-19 pandemic prompted governments around the globe to employ various measures, such as social distancing and quarantine, to prevent its spread. The pandemic contributed to drastic changes in everyday life, through economic shocks, fear of the virus, morbidity, and mortality. LÄS MER
23. Biological Age and Risk of Developing Alzheimer's Disease and Related Dementias
Master-uppsats, KTH/ProteinvetenskapSammanfattning : Biologisk ålder (BA) har nyligen fått ökad uppmärksamhet att fördjupa förståelsen kring åldersrelaterade sjukdomar och dess behandlingar, eftersom åldersrelaterade förändringar utgör en grundläggande gemensam nämnare för dessa tillstånd. Medan kronologisk ålder (CA) mäts i år, kan biologisk ålder (BA) mätas på många olika sätt. LÄS MER
24. Political Participation of non-EU immigrants : Decoding Immigrants’ Electoral Involvement in Sweden
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : This paper studies the political participation (electoral) among non-EU immigrants in Sweden, via various socio-demographic, motivational, and relational factors. The theoretical frame is based on Verba et al.'s Civic Voluntarism model and previous research. LÄS MER
25. AI vs. Humans: Who do we trust?: Examining trust in AI among Swedish adults
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategiSammanfattning : This study investigates trust in Artificial Intelligence (AI) among Swedish adults, focusing on how different factors influence this trust and the nuances of AI-human decision-making. A quantitative survey, distributed mainly on Swedish university campuses, centered around four scenarios: Dating, Math, Doctor and Career, aimed at gauging emotional and cognitive trust in AI and the preference for AI or human recommendations across various contexts. LÄS MER