Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Sambandet demokrati och klimatpåverkan:En fråga om ålder?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Oskar Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; Klimatpåverkan; Koldioxidutsläpp; Ålder; Regressionsanalys; Interaktionsanalys;

    Sammanfattning : Följande uppsats syftar tillatt undersöka huruvida det finns en villkorlig relation mellan demokrati och klimatpåverkan, där ålder spelar en avgörande roll för sambandetsexistens samtutfall. Frågeställningarna kring demokratis effekt på klimatpåverkanmed ålder i beaktning utgör en lucka i aktuellaforskningenoch är anledningen till attjust detta uppsatsämne valdes. LÄS MER

  2. 2. Den demokratiska aspekten av folkbiblioteks läsfrämjande arbete : En intervjustudie om projektet Bokstart

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Projekt Bokstart; Litteracitet;

    Sammanfattning : Litteraciteten bland Sveriges barn och ungdomar har under de senaste åren haft en sjunkande trend vilket har föranlett staten att arbeta fram nationella riktlinjer för läsfrämjande insatser. En av dessa insatser är projektet Bokstart och syftet med studien är att studera hur bibliotekarier har arbetat inom projektet utifrån ett läsfrämjande och demokratiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Hur demokratisk får jag lov att vara? : Dramapedagogers syn på dramapedagogik som demokratiarbete

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Maria Ottosson; [2022]
    Nyckelord :dramapedagogik; demokrati; demokratiuppdrag; dialog; normkritisk pedagogik;

    Sammanfattning : Genom en interpretativ fenomenologisk analys av dramapedagogers syn på dramapedagogik som demokratiarbete, syftar studien till att öka kunskapen om hur dramapedagoger upplever demo­kratins väsen och hur detta konkretiseras och utspelas i deras praktik. Uppsatsen syftar bidra till förståelsen av dramapedagogikens potential och didaktik att i praktiken verka i glappet mellan ett svävande och generellt - i styrdokument formulerat - samhälleligt demo­krati­uppdrag och fördjupade, mer komplexa insikter om demokratis väsen. LÄS MER

  4. 4. Utbildning, Värderingar och Demokrati: Utbildning som konsoliderande kraft

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Viktor Tagesson; Dino Ekdal; [2018]
    Nyckelord :Demokrati; Utbildning; Ungern; Demokratiska Värderingar; Aktivt Medborgarskap; Distribution av Utbildning; Demokratisk Recession; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Följande skrivning ämnar undersöka kopplingen mellan utbildning och demokrati, genom att studera enkätresultat världen över samt ställa detta mot andra forskares fynd på området. Högre nivåer av utbildning verkar samvariera med mer positiva inställningar gentemot demokrati men även hur pass aktiv man är som medborgare tycks korrelera positivt med utbildningsnivå. LÄS MER

  5. 5. Gryende populism : En propagandaanlys av Nya Demokratis och Sverigedemokraternas valmanifest

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Rani Muhialdin; [2018]
    Nyckelord :Populism; Hellspong; Propaganda analysis; manifestos; political parties; Sweden Democrats; New Democrats;

    Sammanfattning : This study critically studies two different manifestos, New democracy manifesto from 1991 and Sweden Democrats manifesto from 2010. The purpose with this is to discover in what way populist rhetoric is used and what parlance the parties have used in these two manifestos. LÄS MER